سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

امریکا به کجا می رود؟

تناقض های نظام سرمایه داری در امریکا

(قسمت اول)

 

در سال 1337 ش. (1958م.) وقتی برای اولین بار به امریکا رفتم، ایالات متحده امریکا از جنبه قدرت اقتصادی و سیاسی، دوران طلایی خود را می گذراند، ولی از جنبه اجتماعی و نژادی و فرهنگی یک سرزمین پر از تبعیض و در حقیقت عقب افتاده و توسعه نیافته بود.

 

شهروندان سیاه پوست امریکا باید در جایگاه ویژه خود در ردیف های انتهایی اتوبوس می نشستند و در بسیاری از شهرهای اجازه ورود به رستوران های سفید پوستان را نداشتند. در بسیاری از دانشگاه های ایالت های جنوبی امریکا، سیاه پوستان اجازه تحصیل نداشتند و بخش بزرگی از جمعیت سیاه پوست امریکا از شرکت در انتخابات عمومی و ریاست جمهوری محروم بودند.

 

اکنون بیش از نیم قرن از آن تاریخ می گذرد. 40 میلیون از 300 میلیون شهروند امریکایی به زبان اسپانیایی مکالمه می کنند و مهاجران امریکای لاتین و آسیا بزرگترین گروه اقلیت نژادی و زبانی را تشکیل می دهند. بافت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی امریکا کاملا تغییر یافته است.

 

مبارزه های سیاه پوستان برای کسب آزادی و امتیازهای مدنی در دهه 1960م. سبب شد قسمت قابل توجهی از آنها در جامعه امریکا ذوب و جذب شده و به طبقه متوسط و حتی ثروتمند بپیوندند و در نهادهای کشوری و مدنی مانند کنگره و دیوان عالی کشور صاحب کرسی و منصب شوند.

 

امریکا در سال 1960م. برای نخستین بار، اولین رئیس جمهور مسیحی کاتولیک خود- جان اف کندی- را به کاخ سفید فرستاد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008م. نیز ایالات متحده امریکا اولین رئیس جمهور سیاه پوست افریقایی تبار خود را انتخاب کرد.

 

روسای جمهور اسبق امریکا همه سفید پوست و مسیحی پروتستان بودند و بدون استثنا خون، رنگ و نژاد انگلوساکسون را داشتند. جامعه و بافت امریکا در نیم قرن اخیر بسیار عوض شده است؛ ولی جهان بینی و دیدگاه های هیئت حاکمه ایالات متحده امریکا کمتر تغییر یافته است.

 

امروزه امریکا به عنوان یک ابرقدرت و امپراتوری، روند نزولی را طی می کند و از جنبه سیاسی و اقتصادی در حال افول است. علل این تنزل قدرت چیست؟ امریکا به کجا می رود؟ به همین دلیل است که امروزه ما نباید در جست و جوی مفهوم امریکا، بلکه در جست و جوی مفهومی برای امریکا باشیم.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 231

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۳)

ایکاش به جای توجه به آمریکا
به مسائل کشور خودمون توجه
کنید چون مشکلات ایرانی بیشتر از
این حرفهاست به ایران و ایرانی برسید
پاسخ:
سلام.

در مورد اینکه کشور خودمون مشکل داره و مشکلاتشم زیاده کاملا حق با شماست.
اما از این نکته نباید غافل بود که بسیاری از همین مشکلاتی که امروز داریم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ریشه اش به امریکا بر می گردد.

در واقع مشکلاتی که به واسطه امریکا در کشور ایران به وجود آمده اند و می آیند بسیار ریشه ای تر، عمیق تر و وسیع تر هستند.

نکته دیگه اینکه امروزه اطلاعات مردم ما به خصوص جوانان و اکثریت قشر تحصیل کرده از امریکا به عنوان کشوری که بیشترین تقابل را با ایران دارد بسیار محدود و غیر واقعی است. و در واقع برآیند همان تصویری است که امریکا در رسانه های جهانی از خود نشان می دهد.

با این حال سعی می شود که از این به بعد پست هایی هم در مورد مسائل داخلی گذاشته شود.

از نظر سازندتون و توجهی که داشتید بسیار ممنون و سپاسگذارم.
  • علی باقری کاکشی
  • جالبه ساکنان فعلی آمریکا فعلی خارجیانی هستند که پس از پای گذاشتن کریستف کلمپ در آن وکشتار بی رحمانه بومیان سرخپوست آن حدود دویست یا سیصد سال پیش ایلات متحده امریکا را بوجود اوردند ،آری اتحاد چند استان که حال دایه حقوق بشر شده است کشوری که آن رفتار را با سیاهپوستان و سرخپوستان دارد و اعضای فرقه داودیه را زنده زنده در آتش می سوزاند امروز به رعایت حقوق بشر در ایران اسلامی اعتراض میکند 

    پاسخ:
    سلام.
    بله کاملا درست می فرمایید.

    تمدن امریکای مدرنی که امروزه می بینیم بر روی اجساد سرخ پوستانی شکل گرفته است که تعداد آنها را منابع رسمی چند ده میلیون نفر ذکر کرده اند.
    بومیانی که مالکان اصلی سرزمین امریکا بودند، اما به صرفِ ضعف نیروی نظامی و تسلیحاتی مغلوب اروپاییان مهاجر شدند.

    البته این رفتار و خصلت سلطه جویانه امریکاییها و اروپاییها منحصر به سیصد سال پیش نبوده و در عصر حاضر همانطور که می بینیم نیروهای نظامی امریکا و برخی کشورهای اروپایی همچون انگلیس، فرانسه، آلمان و ... در برخی از کشورهای آسیایی، افریقایی و امریکای لاتین حضور پررنگی دارند.

    این هم یکی دیگر از تناقض های امریکاست که با وجود نیروهای نظامی اش در بسیاری از نقاط دنیا و کشتار بی رحمانه مردم آن مناطق حرف از صلح و تمدن و انسان دوستی می زند.

    ممنون از نظرتون.
    سلام
    آفرین این خوبه که از مسائل ایران هم نمی گم فقط شما نه ، هممون
    بنویسیم ، نقد کنیم حتی نظام رو هم نقد کنیم رهبران و سران نظام را
    اینکه آمریکا کارشکنی می کند همه می دونند اما باید قبول کنیم که
    در داخل کشور خلا و کاستی قانونی و اجرایی بسیار است و متاسفانه
    جو سیاسی و اجتماعی کشور رو جوری برنامه ریزی کرده اند که مردم
    نمی تونند آزادانه مطالبه گری کنند یا انتقاد کنند.
    موفق باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">