سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

ایران شناسی

تاریخ معاصر ایران

امیرکبیر: نوری در ظلمت

 

ناصرالدین شاه با استقرار در تهران، امیرکبیر را به عنوان صدراعظم خود منصوب کرد. و کشوری بحران زده (از لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی) را که از ضعف مدیریت و مداخلات بیگانگان رنج می برد، به وی سپرد. امیرکبیر در عرصه سیاست داخلی بلافاصله به اجرای اصلاحات مورد نیاز اقدام کرد. قطع نفوذ درباریان، تنظیم امور اداری و مالیاتی کشور، تنظیم بودجه برای اولین بار، تشکیل سپاه منظم، قطع مواجب و حقوق افراد بیکار و وابستگان به دربار از جمله اقدامات امیرکبیر در همان ابتدای صدارت بود. امیرکبیر در عرصه سیاست خارجی نیز سعی داشت نفوذ بیگانگان را ریشه کن کند و بین ایران و بیگانگان ارتباطی مساوی برقرار سازد.

 

دفع فتنه حسن خان سالار و علی محمد باب که امنیت کشور را مختل کرده بودند، در دستور کار امیرکبیر قرار گرفت و با قتل حسن خان سالار و اعدام باب، غائله آن دو خاتمه یافت.

 

امیرکبیر در ادامه صدارت خود در زمینه اصلاحات اداری، ضمن تعیین حقوق برای کارکنان ادارات و مبارزه با بیکاری و تنبلی، اقدامات مهمی را علیه رشوه خواری به انجام رساند. از جمله اقدامات مهمی که در ارتباط با قشون صورت گرفت، تهیه لباس متحدالشکل برای آنها، ایجاد کارخانه اسلحه سازی و منع نظامیان از تعدی به مردم بود.

 

وی موفق شد خزانه تهی کشور را با رعایت صرفه جویی به اعتدال برساند و بین درآمد و هزینه توازن برقرار کند. ایجاد دارالفنون، نشر روزنامه وقایع اتفاقیه، تاسیس کارخانه های تصفیه شکر وقندسازی، بلور سازی، حریر بافی، ایجاد دایره پاسبانی و آگاهی در تهران و ایجاد قراول خانه در راه های کشور از دیگر اقدامات اصلاحی امیرکبیر است که اهمیت به سزایی داشته است.

 

اقدامات و اصلاحات امیرکبیر و استقلال وی در مقابل بیگانگان باعث شد که توطئه گران به فکر قتل او بیفتند. آنان موفق شدند با فریب دادن ناصر الدین شاه جوان، ابتدا فرمان عزل امیرکبیر و سپس دستور قتل وی را بگیرند. امیرکبیر در 25 محرم 1268 ق. به حکم شاه و به دست علی خان حاجب الدوله در حمام فین کاشان به قتل رسید.

 

 

حکایت تاریخی:

در ابتدای صدارت امیرکبیر، حاکم بروجرد لرستان درباره امنیت موجود در منطقه خود به امیرکبیر گفت: قربان، به قدری امن و عدالت برقرار است که گرگ و بره با هم آب می خورند. امیر پاسخ داد: می خواهم ولایت آنچنان امن و آسود ه باشد که گرگی نباشد تا از خیال او بره مضطرب شود و نیاساید.

 

اسرافیل: تاریخ معاصر ایران: دکتر موسی نجفی، دکتر موسی حقانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">