سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

امریکا شناسی

آزادی و کنترل بیان در امریکا

علم کنترل و فشار در امریکا

 

بسیاری از اندیشمندان علوم جامعه شناسی، سیاسی، روان شناسی، مردم شناسی و زبان شناسی، پس از جنگ جهانی دوم، با حمایت پروژه های دولت امریکا، به مطالعات میان فرهنگی و ویژگی های خاص ملیت ها و قومیت ها پرداختند. در دهه 1930م. یکی از این دانشمندان به نام هارولد لاسول و عده ای از همکاران او موسسه تحلیلی پروپاگاندا را تاسیس کردند و مدت چند سال این موسسه با انتشار مجله و مطالعات مختلف، روش آنالیز و تحلیل برنامه های رسانه ها و پروپاگاندا را به شکل آماری و کمی تنظیم کردند.

 

لاسول یکی از کارشناسان اصلی پروپاگاندای دولت امریکا در اداره جنگ و اطلاعات  کشور امریکا خدمت کرد و در دهه 1940م. پایه گذار الگوهای ارتباطی و یکی از معماران اصلی مطالعات نخبگان در سطح بین المللی شد. در آغاز دهه 1950م. با حمایت دولت امریکا مطالعات دامنه داری در مورد ارتباطات جهانی و به ویژه زیرساخت های رسانه ای، اطلاعاتی و نخبگان اروپا و قاره های دیگر شروع شد که در آن بسیاری از استادان و دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسه های علمی امریکا، شرکت داشتند. در این دهه بود که پایه های نظری و عملی بسیاری از رشته های جدید امروزی از جمله توسعه و ارتباطات در امریکا ریخته شد.

 

امروز کمتر کسی از هویت منابع و اشخاصی که در پشت پرده برای روزنامه ها و رسانه های زنجیره ای امریکا کار می کنند، اطلاع دارد. اینترنت می تواند سن، ملیت، مذهب، ایدئولوژی، نوع، جنس، اعتبار و به طور کلی هویت، نیت و انگیزه اصلی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را تا حد زیادی پنهان نگاه دارد. پروپاگاندیست های دولتی، سیاسی و اقتصادی نیز در ایالات متحده امریکا می کوشند در لوای روابط عمومی، مطالب و اهداف خود را از سوی روزنامه نگاران و در میان مقاله ها و مصاحبه های تنظیم شده به عنوان اطلاعات و نظریه های مشروع، به مردم ارائه دهند.

 

اسکال کاتلیپ در یک مطالعه پژوهشی نشان داد که 40 درصد از محتوای مطبوعات روزانه و رسانه های امریکا، از سوی اداره ها و بنگاه های روابط عمومی دولتی و ملی تهیه و منتشر می شود. در سال 1980م. فصلنامه دانشگاه کلمبیا در امور روزنامه نگاری به نام کلمبیا ژورنالیسم رویو پس از بررسی شماره های معمولی روزنامه وال استریت ژورنال (نشریه اصلی مالی و اقتصادی نخبگان امریکا) به این نتیجه رسید که افزون بر نیمی از اخبار منتشر شده در آن روزنامه همان گزارش و اخبار تهیه شده در روابط عمومی شرکت ها، اداره ها و بنگاه های مالی و دولتی بوده است، ولی هویت نویسنده همیشه به اشتباه «گزارشگر و خبرنگار وال استریت ژورنال» ذکر شده است.

 

اسرافیل :: امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری: پروفسور حمید مولانا- انتشارات امیرکبیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">