سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

امریکا شناسی

نیمه پنهان امریکا

رواج فساد و رشوه خواری در امریکا 3

 

راکفلر یکی از سرمایه دارانی بود که با سرمایه زیادی «شرکت استاندارد اویل اوهایو» را به وجود آورد. «شرکت استاندارد اویل اوهایو» بزرگترین کمپانی تصفیه نفت به شمار می رفت. راکفلر معتقد بود که زندگی انسانی، عرصه عینیت یافتن «تئوری داروینیسم اجتماعی» است و گسترش صنایع بزرگ و پیدایی کاخانه های بزرگ، نتیجه حاکمیت قانون «بقای اصلح» است. او صراحتا از نابودی صاحبان ثروت های ناچیز و ورشکستگی سرمایه داران کوچک و متوسط و خانه خرابی ده ها هزار انسان و بهره کشی بی رحمانه از نیروی کار کارگران دفاع می کرد و می گفت:

 

«یک گل سرخ زیبا وقتی می تواند دارای عطر و بوی دلپذیر و زیبایی بی نظیری باشد که با از بین بردن غنچه های اطراف خود به رشد آن کمک شده باشد»

 

او با این منطق بی رحمانه، نابرابری های اجتماعی و بی عدالتی ها و به خاکستر نشستن هزاران خانواده را توجیه می کرد. به موازات این وضع، پیوریتن ها و کسانی نظیر اسقف لارنس صراحتا از صاحبان سرمایه دفاع می کردند و مدعی بودند که «دیانت و ثروت به هم آمیخته است». آنها از «انجیل ثروت» سخن می گفتند و مفاهیم اخلاقی و دینی را در خدمت اغراض و منافع سودجویانه سرمایه سالاران استخدام می کردند.

 

آری، امریکا سرزمینی افسانه ای است. سرزمینی که حکایت ها از خشونت و بی رحمی های افسانه ای دارد. کدامین حکایت بی رحمانه ای، خشن تر و بی رحمانه تر از شرایط مشقت بار و تلخ رندگی کارگران و خرده بورژواهای ورشکسته و بیکاران از هستی ساقط شده ای است که «جک لندن» در «اعتراف» و «پاشنه آهنین» توصیف می کند و خود در آن بزرگ شده است؟ کلود ژولین در توصیف وضع کارگران و شرایط مشقت بار کاری ایشان در ایالات متحده امریکا در سال های مورد بحث، چنین می نویسد:

 

«در پنسیلوانیا، ده ها هزار کارگر در معدن زغال سنگ مشغول کار هستند. شرایط کار بسیار طاقت فرسا است و معمولا در موقع کار، آب تا زانو می رسد. یک چهارم این کارگران، کودکان هفت تا شانزده ساله هستند.»

 

او در توصیف رویه رفتاری سرمایه داران و بانکداران امریکایی در همان دوره، چنین می گوید:

 

«آنها هر چه بتوانند بیشتر پول به دست می آورند، امپراطوری های وسیع صنعتی ایجاد می کنند و متوجه نیستند که تا چه حد بورس بازی ها و رقابت های کورکورانه آنها نظم اقتصادی جامعه را بر هم می زند و آشفته می کند. موفقیت درخشان آنها در کسب پول، انها را دچار این توهم کرده است که حتما در امور اقتصادی به علت تجربه ای که کسب کرده اند، از شایستگی بی چون و چرایی برخوردارند. روش آنها مثل روش پزشکی است که برای معالجه کردن بیمار، او را می کشد. آنها با پیروی از این روش، از یک رکود اقتصادی به طرف رکود اقتصادی دیگری می لغزند.»

 

اسرافیل: نیمه پنهان امریکا: ارکان تمدن امریکا: شهریار زرشناس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">