سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی: تاریخ و تمدن امریکا: تمدن امریکای نو (قسمت اول)

 

امریکای معاصر و نه امریکای بومی، چون یک جامعه جوان و نظام جدید تقریبا سیصد ساله است، در سال های نخستین خود در قرون هفدهم و هجدهم میلادی، تمدن مشخصی نداشت؛ زیرا آنچه به نام امریکا نامیده می شود، به جز اهالی بومی و سرزمین طبیعی، متعلق به فرهنگ های مختلفی از اروپاییان بود که به دنبال فرار از حکومت های ستمگر و ظالم خود در قاره اروپا، در جست و جوی زندگی و فرصت های بهتر به این سرزمین مهاجرت کرده بودند. بیشتر مهاجران نخستین امریکا را گروه انگلوساکسون ها از کشورهای انگلستان، هلند، اسکاتلند و آلمان تشکیل می دادند. بنابراین در مطالعه امریکا در این ادوار ما فقط می  توانیم از آمال، ارزش ها، آرزوها و اهداف ایدئال این گروه ها صحبت کنیم و نه از چیزی مانند تمدن امریکا.

 

در آن زمان نهادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امریکا هنوز در حال ساخت بود و ریشه نگرفته بود. تمدن امریکا به طور خاص و واقعی در قرون بعدی شکل گرفت. دگرگونی، تغییر و تبدیل ارزش های اولیه مهاجران و تحولات داخلی و خارجی سیاسی، اقتصادی، فناوری و فرهنگی دو قرن اخیر، ابعاد تمدن امروزی را تشکیل می دهد. آرزوها و ارزش های درخواست شده مهاجران اولیه امریکا را نباید با آنچه واقعا در این قرون اتفاق افتاده، اشتباه گرفت.

 

از طرفی باید به این حقیقت اعتراف کرد که امروز وقتی نظریه پردازان درباره تمدن امریکا صحبت می کنند، منظورشان تمدن شکل گرفته در دو سه قرن گذشته است، نه تمدن امریکایی های اصیل و بومی که هدف تهاجم مهاجران و امریکایی های اروپایی انگلوساکسون نژاد مسیحی قرار گرفت. تمدن امریکایی های نخستین و اصلی امریکای شمالی را که امروز ما به نام بومیان یا سرخ پوستان می شناسیم، گرچه به وسعت و تجلی تمدن های موجود در قاره امریکای جنوبی نمی رسد که حتی به قرن های قبل از میلاد مسیح (ع) بر می گردد با این وجود پیچیدگی و عمق نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آنها و زندگی مادی و معنوی شان، موضوع هایی است که متاسفانه به طور سهوی و یا عمدی به هنگام نوشتن تاریخ تمدن امریکای شمالی حذف می شود. صحبت از تمدن امریکا بدون در نظر گرفتن این تمدن اصلی، یک نوع ناپختگی است، همانطور که صحبت از تمدن امریکا بدون بررسی  و ملاحظه تاریخ بردگی و سیاه پوستان، ناقص است.

 

آرزوها، ایده ها و ارزش های متداول گروه های نخست مهاجران به امریکا چه بود؟ این آرزوها و ارزش ها که ایدئولوژی امریکای آن زمان را بیان می کرد، عبارت است از آزادی، مساوات، فردگرایی، مردمی بودن و بی قیدی. ولی این آزادی و مساوات و بی قیدی در چارچوب ارزش های مسیحیت و اروپا بود. با این همه اگر چه مسیحیت و فرقه های مختلف آن برای این عده اهمیت بسیار داشت، اما در نهایت یک موضوع شخصی بود و آزادی و دین را در چارچوب فردیت و مداخله نکردن دیگران به خصوص حکومت و دولت می دیدند.

 

ایالات امریکا که هنوز در استعمار انگلیس قرار داشت و متحد نشده بود، از سیزده ایالت تجاوز نمی کرد. این ایالات اجتماع های به نسبت کوچکی بود که زندگی ابتدایی و روستایی و کشاورزی داشته و دیدگاه مردم آن با دنیا و تمدن دو قرن بعد امریکا اصلا قابل مقایسه نبود. برای مثال نیویورک در سال 1800م. یا حتی در 1860م.، به نوشته تاریخ نویس و فیلسوف امریکایی آن زمان هنری آدامز، بیشتر به روم باستان شباهت داشت تا به نیویورک 1900م.

 

چطور شد که در مدت کمتر از دو قرن ، امریکای معصوم به امریکای استثنایی و ابرقدرت متمدن امروز رسید؟ چطور شد که برج کلیساهای متعدد این جامعه جدید به معابد آسمان خراش سرمایه داری امروز مبدل شد؟ چطور شد که سوداگری و منفعت طلبی که روزگاری به نام حرص و طمع شناخته می شد، به عنوان نشانه ترقی و خوشبختی اجتماعی تجلی یافت و در این تمدن، مقدس گردید؟ چطور شد که آن عده کوچکی که جهت فرار از ظلم و ستم و حفظ آزادی های دینی و عقیدتی خود به دنیای جدید راه پیدا کرده بودند، به زودی جای خود را به سلطه گران، سرمایه داران و دولتمردان دنیاگرا و سکولار دو قرن اخیر امریکا دادند؟ چطور شد که کلوین کلوج، یکی از کاندیداهای رئیس جمهوری امریکا در اوایل قرن بیستم، اعلام کرد کار و دستور روز (تمدن) امریکا، کاسبی کردن و پول در آوردن است؟

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 36

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا شناسی، امریکا، تمدن امریکا، تاریخ امریکا، امریکای معاصر، نظام حکومتی امریکا، فرهنگ امریکا، اروپا، قاره اروپا، کشورهای اروپایی، انگلستان، آلمان، هلند، اسکاتلند، انگلوساکسون، سیاست امریکا، اقتصاد امریکا، مهاجران امریکا، فناوری و تکنولوژی در امریکا، نظریه پردازان امریکا، مسیحیت، سرخ پوستان امریکا، سیاه پوستان امریکا، حضرت عیسی مسیح (ع)، نظام اجتماعی امریکا، امریکای شمالی، آزادی در امریکا، فرقه های مسیحیت، دین و مذهب در امریکا، ایالات متحده امریکا، ایالات امریکا، نیویورک، آسمان خراش های امریکا، آزادی دین در امریکا، سکولاریسم، امریکای سکولار، ریاست جمهوری آمریکا، روابط ایران با امریکا، برجام، توافق نامه برجام، تحریم های هسته ای ایران، قدرت نظامی امریکا، قدرت نظامی ایران، روابط امریکا با اسرائیل، ارتش امریکا، قدرت نظامی اسرائیل، ارتش اسرائیل، کره شمالی، ارتش کره شمالی، مهاجرت به امریکا، ویزای امریکا، سبک زندگی امریکایی

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">