مبانی هنر در شرق و غرب. سینما هنر تکنولوژیک. ماهیت سینما و تلویزیون
مبانی هنر در شرق و غرب. سینما هنر تکنولوژیک. ماهیت سینما و تلویزیون| قدر مسلم این است که سینمای رسمی و شبکه های تلویزیونی ماهیت هنر غیر قدسی جدید را داراست، هرچند که مضمونی دینی داشته باشند. در واقع چنانکه پرسپکتیو و قواعد نقاشی رنسانسی و پی از آن بی قاعدگی و قاعده گریزی هنر مدرن و پست مدرن با رنگ آمیزی موهوم بر ماهیت و حقیقت قدسی مضامین و روایات دینی حجابی می کشد، سینما نیز چون هنری با لوازم خاص خود نمی تواند آدمی را با تفکر اصیل دینی آشنا و مأنوس کند، و اگر چنین بود باید تا کنون جهان را دین فراگرفته باشد. در حالی که به وضوح می توان دریافت که سینما خود بیشتر متناسب با ارزش های منحط غربی و بر مبنای علم تکنولوژیک، هنر جدید تکوین یافته و بیشتر و به طور بنیادی به این دو مدد می رساند.
به عبارتی مردم در جهان کنونی مردمانی اند که ساحت عالم قدس برایشان فروبسته است و در این فروبستگی، سینما و تلویزیون رسمی حجابی اند بر روی ساحت معنوی اشیاء و امور و از آنجا انسان.
اما به هر طریق بحران بنیادی جهان کنونی در سینما نیز خود را به نمایش می گذارد، بخشی از آن به نحوی هنر آماده گر گرایش می یابد، و زمینه انقلابی را فراهم می کند که می تواند به ابداع عالمی نو بینجامد.
سرباز عقل: سیر تفکر معاصر جلد اول: محمد مددپور
مبانی هنر در شرق و غرب: سینما هنر تکنولوژیک 6: ماهیت سینما و تلویزیون