سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

سیر تفکر معاصر: مبانی هنر غرب: هنر تکنولوژیک و پایان هنر غرب: در میان هنرهای غرب از همه دروتر از نور قدسی یا بصیرت باطنی، هنر تکنولوژیک، هرچند دنیای جدیدی را منکشف کرده.  زمانی که برونلسکی با تقسیم فضای معماری، بر اساس قواعد بصری، اراده تکنیکی هنر جدید را برای سیطره ی بر فضا نمایش داد، یا ماساچو، دلافرانچسکا و برادران آیک به تصرف پرسپکتیوی فضا همت گماشتند، هنر تکنولوژیکی را اثبات کردند. در این زمان گرچه هنوز ابزار تکنولوژیک مدرن پا به عرصه تجربه هنری نگذاشته بودند، اما هنرمند با دید تکنیکی به مبارزه با طبیعت و انسان می پرداخت، تا هر چه بیشتر در وجود این دو تصرف نماید و بر فضا مسلط گردد.

 

گفتیم که دید تکنیکی در آغاز در مدل های ریاضی- تجربی تجلی کرد. این مدل ها و طرح ها امکان سلطه را برای بشر فراهم می کردند. نکته اساسی در این است که این مدل ها و طرح ها ابتدا در عرصه هنر ظاهر می شوند و راه های تصرف و استیلای بر جهان را می آموزند. پترارکا و بوکاچو در شعر و قصه و پژوهش، داوینچی و میکل آنژ در نقاشی و پیکر تراشی، برونلسکی و آلبرتی در معماری نخستین کسانی بودند که وجهه ی همت خود را مصروف تفکر و هنر تکنیکی داشتند، اما کمال نقصان تفکر و هنر تکنیکی با پیدایی تکنولوژی مدرن ممکن گردید. عکاسی و گرافیک صنعتی و بالاخره سینما جلوه تام و تمام هنر تکنیکی بودند، که پس از دوران نزاع سیصد ساله میان تفکر دینی و تکنیکی، پس از خاموشی و تجدد زدگی تفکر دینی پا به عرصه وجود گذاشتند و اکنون بر قلمرو تجربه هنری حکم می رانند.

 

پایان هنر غرب:

قرن هجدهم با نفوذ فلسفه راسیونالیستی دکارت و بی توجهی روز افزون به دنیای غرایز و قوه تخیل، به عقل، اعتباری بی سابقه بخشید و موجب انجماد و احتجار قوه ی تخیل انسان شد و در نتیجه قرن هجدهم پس از ظهور سبک های مختلف وابسته به کلاسیک نظیر باروک، منریسم و روکوکو، ابداع هنر کلاسیک که کم و بیش تحت سیطره ی عقل بود، به پایان می رسد.

 

راه و رسم بعدی تجربیات هنری غرب رومانتیسیسم بود که بر آزادی تجربه هنری تاکید داشت. اصرار هنرمند رمانتیک، هیجانات روحی و القاء معانی درونی از یک سو، و پرداختن به عالم واقع (نه از طریقی که کلاسیک ها با صورت یونانی مآب به آن می پرداختند، بلکه نزدیک شدن به عالم رویا و خیال  و نیز حوادث استثنایی زندگی متمول عیاشانه هیجان رای انسان ها) از سوی دیگر بود. این روش در نیمه قرن نوزدهم و در عصر انقلاب صنعتی در نقاشی و سایر هنرها نیز به پایان رسید. چنانکه هگل گفته بود: «هنر غرب با رومانتیسم به سرانجام کار خود رسیده بود.»

 

سرباز عقل: سیر تفکر معاصر جلد اول: محمد مددپور// سیر تفکر معاصر: مبانی هنر غرب: هنر تکنولوژیک و پایان هنر غرب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">