سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

روابط ایران و آمریکا

سیاست تحریم دو جانبه آمریکا

 

آنتونی لیگ در مورد سیاست های تحریم و سیاست مهار دو گانه معتقد است:

 

«سیاست آمریکا از این پس باید این باشد که با کشورهای سرکش و بی قانونی که نه تنها مایلند خارج از خانواده بین المللی باقی بمانند بلکه با رفتارهای خودسرانه خود ارزش های اساسی را نادیده می گیرند و بدان آسیب می رسانند، به مقابله بپردازند. بنابراین آمریکا نه تنها باید توان و آمادگی نظامی و فنی آنها را محدود سازد، بلکه باید سیاست و روشی را در پیش بگیرد که این قبیل کشورها را منزوی و اقداماتشان را خنثی سازد و نیز از راه های فشار جمعی بین المللی، آنها را تحت مهار و محاصره در آورد.»

 

بنابراین هدف آمریکا، کاستن از توانایی اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران است. طبق اظهارات مقامات آمریکایی، تغییر رفتار ایران در زمینه های ذیل هدف اصلی تحریم های اقتصادی است که ریس جمهور پیشین آمریکا (بیل کلینتون) و مارتین ایندیک آنها را تعیین کرده اند و بنابراین، مبنای ذهنی اقدام آمریکا بر ضد ایران را می توان مبتنی بر پنج تصور ذیل دانست:

 

  1. حمایت های ایران از تروریسم
  2. سیاست های راهبردی ایران در خصوص مخالفت با فرایند صلح خاورمیانه
  3. تلاش ایران برای دست یابی به تسلیحات هسته ای
  4. نلاش های ایران برای به دست آوردن توانایی موثر در سلاح های متعارف، به منظور تهدید همسایگان
  5. حقوق بشر و دموکراسی

 

آلفونز داماتو نماینده سنای آمریکا- که قصد داشت تحریم را در ابعاد جهانی آن گسترش دهد-  درباره تحریم های ایران می گوید:

 

«متحدان ما باید این مطلب را به خاطر داشته باشند که نفت، رگ حیاتی ایران است. اگر می خواهیم حکومت ایران را متقاعد سازیم تا به تلاش خود در زمینه دست یابی به سلاح های هسته ای، حمایت از تروریسم بین الملل و اعمال ناقص حقوق بشر درباره ایرانیان خانمه دهد، باید جلوی درآمدی را که از آن هزینه می کند، بگیریم. سراسر جهان باید از تامین این هزینه خودداری کند»

 

لحن تند و افراطی این سخنان، از نیات زیاده خواهانه طراحان تحریم حکایت دارد. اگر چه آمریکا رأسا تحریم ها را ادامه داد، ولی از وارد کردن متحدان خود به رعایت آنها ناکام مانده است. در این شرایط، تحلیل گری چون کسینجر از دولت کلینتون خواست که در موضوع قرارداد نفتی ایران با شرکت توتال کوتاه نیاید و منافع امنیتی آمریکا را بر منافع اقتصادی اش ترجیح دهد.

 

با جود این دیدگاه های افراطی، با توجه به موارد مصرّح در اهداف مزبور، آنتونی لیگ در سخنرانی خود درباره تحریم های دو گانه تاکید کرد که هدف تحریم های ایالات متحده، سرنگونی رژیم ایران نیست، بلکه ایجاد تغییرات در رفتار ایران در موارد پیش گفته است.

 

از سوی دیگر، سیاست تحریم دوگانه در سطح منطقه خلیج فارس، با این فرض اعمال می شود که کنار گذاشتن ایران و عراق از قلمرو سیاست های منطقه ای، موجب حمایت سایر کشورهای خلیج فارس از آن شده، امنیت منطقه را از تهدید این دو کشور مصون نگه می دارد. از همین رو، مقامات آمریکایی برای حصول به این هدف، بر ناتوانی کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس در تامین امنیت خود تاکید می کنند و ایران و عراق را به عنوان کشورهای عمده تهدید کننده منطقه خلیج فارس معرفی می نمایند تا حضور نظامی خود را در منطقه توجبه کنند.

 

سرباز عقل: ایران و آمریکا: مقصود رنجبر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">