سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

تاریخ دوره رنسانس و ظهور غرب مدرن با پروتستانتیسم مسیحی و رفرماسیون مذهبی

 

دوره رنسانس (کور رنسانس) در قرن چهاردهم میلادی و در بیان دقیق تر در نیمه این قرن آغاز می شود. می توان سال 1347 میلادی یعنی سال تاسیس جمهوری بورژوایی مدرن در شهر رم را به عنوان مبدا زمانی دوره رنسانس اعتبار کرد. همانگونه که می توان سال مرگ مارسیلیو پادوآیی (مارسیگ لیو) یعنی سال 1343 میلادی را به عنوان مبدا زمانی آغاز دوره رنسانس اعتبار کرد.

 

البته باید توجه داشت که همه این اعداد و ارقام اعتباری اند اما نسبتی با حقیقت و نفس الامر نیز دارند. مارسیگ لیو یکی از نخستین متفکران مدرنیست است و در آراء او وجوهی از دموکراسی اومانیستی و حال و هوای دوره رنسانس ظاهر گردیده است... به نظر می رسد که می توان دهه 1340 میلادی را به عنوان مبداء تقریبی آغاز دوره رنسانس در نظر گرفت، اینکه تاسیس جمهوری دموکراتیک مدرن در رم یا مرگ مارسیگ لیو را مشخصا به عنوان مبدا زمانی اعتباری تقریبی فرض بگیریم چندان اهمیتی ندارد، هرچند که شاید تاسیس جمهوری مدرن رم، مناسبت بهتری برای این اعتبار باشد.

 

اگرچه که بسیاری از مظاهر و شئون و نشانه های عهد و عالم غرب مدرن در سال ها و دهه های آغازین 1300 میلادی پدیدار شده بود، به طور تقریبی می توان حدود سال های 1340 و 1350 میلادی را آغاز دوره رنسانس و ظهور غرب مدرن دانست.

 

دوره رنسانس، آغاز عالم غرب مدرن است. غرب مدرن با رنسانس (دوره رنسانس) ظهور اولیه و آغازین پیدا می کند و در اکوار دیگر بسط و تداوم می یابد. می توان گفت دوره رنسانس در نیمه قرن چهاردهم میلادی در ایتالیا آغاز می شود و با آغاز رفرماسیون مذهبی در آلمان و برخی مناطق اروپای شمالی (در حدود سال 1520 میلادی) پایان می یابد.

 

سرآغاز پروتستانتیسم مسیحی و رفرماسیون مذهبی سال 1517 میلادی است که مارتین لوتر با نصب اعلامیه انتقادی اش بر سر در کلیسای ویتنبرگ حرکت اعتراضی خود علیه کلیسای کاتولیک آغاز کرد. عالم غرب مدرن با کور رنسانس (دوره رنسانس) در میانه قرن چهاردهم آغاز می شود و از حدود سال 1520 میلادی به بعد در کور تکوین بنیادهای عالم مدرن، به حیات خود استمرار می بخشد و بسط می یابد و پس از آن نیز در اکوار دیگری تطور پیدا می کند.

 

سنگ بنای عالم غرب مدرن در وجوه نظری و عملی در دوره رنسانس پی ریزی شده است. اولین صورت ظهور بشر مدرن و نخستین ظهورات فرهنگ و ادبیات و اقتصاد و سیاست مدرن را در دوره رنسانس مشاهده می کنیم. رنسانس (دوره رنسانس)، دوران زایش و تولد غرب مدرن است و از این روست که اهمیت دارد. استکبار مدرن و انانیت و نحنانیت آن در دوران رنسانس و با رنسانس است که برای نخستین بار ظهور و فعلیت پیدا می کند.

 

نقطه شروع سیری که غرب مدرن به مثابه تجسم نفس اماره در بستر تطورات و تحولات تاریخی نزدیک به هفت قرن است که طی کرده است (یعنی از نیمه قرن چهاردهم میلادی تا امروز) دوره رنسانس (کور رنسانس) بوده است. در دوران رنسانس با ظهور اولیه غرب مدرن رو به رو می شویم و سیری که پس از آن، عالم غرب مدرن طی و تجربه می کند در امتداد بسط همان رئوس بنیادینی است که در رنسانس و دوره رنسانس ظهور کرده است.

 

بحران انحطاطی بیش از صد ساله اخیر غرب مدرن نیز در واقع محصول تزلزل بیش و زوال و پوسیدگی و انحطاط همان عهدی است که در دوره رنسانس بسته شده بود، یعنی محصول به تمامیت رسیدن اومانیسم و مدرنیته و گسترش فزاینده بحران خود ویرانگری که عالم مدرن را در مسیر انحطاط دم افزون و انقراض محتوم قرار داده است.

 

سرباز عقل: دوران رنسانس: شهریار زرشناس // دوره رنسانس: تاریخ دوره رنسانس و ظهور غرب مدرن با پروتستانتیسم مسیحی و رفرماسیون مذهبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">