سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

انقلاب های قلابی و جنگ قدرت مدرن. درباره انقلاب فرانسه و انقلاب انگلستان

 

حقیقتی به نام انقلاب کبیر انگلستان! یا انقلاب آمریکا ! در کار نبوده است؛ و بگذار بپرسم که انقلاب فرانسه نیز به چه معنا انقلاب بوده است!؟ آیا به این معنا که به لحاظ شیوه های انقلابی، توده های مردم بریزند و حاکمیت را سرنگون کنند؟! با این مقیاس، اگر انقلاب فرانسه، انقلاب کبیر بوده است، انقلاب ما «انقلاب اکبر» بود و اگر انقلاب ما انقلاب کبیر است، پس انقلاب فرانسه، انقلاب صغیر بوده است.

 

هیچ یک از این انقلاب ها راستین نبوده اند، بلکه یک تبادل قدرت میان جریان ها و گفتمان های رقیب در درون طبقات حاکمه بوده اند. جنگ قدرتی که در مقیاسی کوچک گاه به خیابان کشید. نه چون انقلاب اسلامی که هر هفته و هر ماه، میلیون ها تن به خیابان ها بیایند و هر روز شهید دهند اما به پای حرفهایشان بایستند و شعارها مشخص، نظام مطالبات مشخص و رهبری آن هم مشخص باشد.

 

نهایت نتیجه تحولات فرانسه، تبدیل جامعه فئودالی- کلیسایی به جامعه سرمایه داری و لیبرالیستی شد. شما را به تعبیری ارجاع می دهم که «ماکس وبر» در «اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری» کرد که چگونه پروتستانتیسم یعنی مسیحیتِ سکولاریزه شده، توانست در هلند و سپس انگلستان، قدرتی پدید آورد که نخستین تجلی نظام سرمایه داری باشد و چگونه خود را از قید اخلاق و زهد و همه بحث های فلسفی و بلکه از همه چیز، رها کرده و یک طبقه جدید اروپایی تشکیل داد، نظام بورژوایی به وجود آمد و به «باز تعریفِ» پایه های علم سیاست بر اساس منافع طبقه سرمایه دار پرداخت که هسته اصلی «علوم سیاسی و اقتصادی مدرن» را تشکیل داد.

 

در این گفتمان، شعار علیه کلیسا و حاکمیت کلیسا، شعار علیه قید و بندهای نظام اقتصاد فئودالی و نظام سیاسی که در خور اقتصاد فئودالی بود با این هدف سر داده شد که مثلا از زیر بار سنت های سیاسی و اخلاقی، رها و آزاد شوند تا به جنبش «پیشرفت طلبی» و تحول و نوآوری، نائل گردند. بدین وسیله عملا سیستم را به «سرمایه داری جدید» تبدیل کردند و صاحبان ثروت و قدرت، شانه به شانه ایستادند.

 

سرباز عقل: علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت: حسن رحیم پور ازغدی //

انقلاب های قلابی و جنگ قدرت مدرن. درباره انقلاب فرانسه و انقلاب انگلستان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">