سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

دنیای مدرن غرب بعد از جنگ جهانی دوم

دانشگاه ها، واردات نوین

 

تخصص های جدید دنیای مدرن، باعث توسعه کمی و کیفی مراکز تخصصی آموزشی و دانشگاه ها شد. جالب آنکه دانشگاه ها بیشتر در کشورهای جهان سوم رشد کردند و کشورهای سوسیالیستی هم کمترین اقبال را داشتند.

 

با نفوذ تفکر سوسیالیستی در دانشگاه ها و تشکیل گروه های روشن فکری، چپ گرا یا مخالف جنگ، به مرور نگاه به دانشگاه ها، سیاسی هم شد. به ویژه بعد از جنبش دانشجویی دهه هفتاد. تا جایی که چین یک بار با بحران شدیدی در این زمینه مواجه شد و تعداد زیادی از دانشجویان غرب گرا را در میدان تیایان من پکن، در سال 1998 کشت.

 

اما در کشورهای جهان سومی دانشگاه ها که جنبه وارداتی داشتند، بیشتر به عنوان راهی برای کسب درآمد و ترویج سبک زندگی غربی مطرح شد. در این کشورها که معمولا با فرهنگی متفاوت از فرهنگ بورژوازی ساخته شده بود، نهادهای سنتی پاسخ گوی علوم دینی و معیشتی مردم بود (مثل نظام سنتی حوزه و بازار در ایران تا کمتر از 50 سال پیش)، اما با وارد کردن نظام اقتصادی- سیاسی غربی به این کشورها ، به ناچار باید نظام آموزشی – معیشتی آن هم وارد می شد.

 

وقتی محصول صنعتی وارد می شود، پس مهندس آن هم باید بیاید. کم کم برای رسیدن به استقلال کامل باید نظام تربیت این مهندس هم وارد شود و این نقطه شروع تاسیس دانشگاه ها در کشورهای جهان سومی در تمام دنیا بود. (البته به جز ژاپن)

 

نتیجه اجتماعی ورود دانشگاه ها به این کشورها این بود که هر کس مدرک معتبری داشت، جایگاه اجتماعی مهمتری هم داشت. دانشگاه ها به دلیل ماهیت غربی به گونه ای بودند که خود به خود باعث تبعیض علمی بین کشورهای اروپایی- امریکایی با کشورهای دیگر دنیا شد.

 

منبع: روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون: جلد پنجم: در جهت عکس حرکت کن: از اعتراض های مدرن تا کنون. دفتر نشر معارف، چاپ دوم، 1391، ص 108

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، دنیای مدرن، دنیای مدرن غرب، دنیای مدرن غرب بعد از جنگ جهانی دوم، دانشگاه، دانشگاه های غرب، مراکز آموزشی غرب، کشورهای جهان سوم، جهان سوم، سوسیالیسم، کشورهای سوسیالیستی، روشن فکری، جنبش های دانشجویی، چین، غرب گرایی، غرب محوری، غرب زدگی، سبک زندگی غربی، نظام سیاسی و اقتصادی غرب، استقلال، کشور ژاپن، اروپا، کشورهای اروپایی، امریکا، Westology، The modern world of the West، Universities

 

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">