دین و تجدّد: مواجه یهودیت، مسیحیت و اسلام با تجدّد: قسمت اول
دین و تجدّد
مواجه یهودیت، مسیحیت و اسلام با تجدّد
قسمت اول
دین یهود از آغاز عصر متافیزیک با یونانیت و روح ناسوتی آن آمیخته است، اما تجدّد زدگی پیش از آغاز متافیزیک و تفکر یونانی بر دین یهود عارض شده بود. این دین در چند مرحله تفسیری جدید به خود گرفت و تحت تاثیر افکار غیر دینی قرار داشته است. متفکران و متألهان یهود در عصر اساطیر و امانی، تعلیمات کهن کنعانیان، فلسطینیان و اسطوره های بابلی و سومری را وارد دین یهود کردند و آن را با عصر خود هماهنگ نمودند، پس عصری کردن دین از دوران غلبه اساطیر و امانی در سرزمین های شرقی آغاز گردید.
در مرحله دوم که سیطره با فرهنگ فلسفی و عقلی یونانی اسکندرانی بود، تورات از سوی فیلون، فیلسوف یهودی تفسری یونانی زده شد و سرانجام در عصر جدید با پیدایش نحله های منورالفکری و علی الخصوص اوج قرن روشنایی که با آزادی تام و تمام یهودیان سوداگر همراه بود، جریان های جدید یهودی – لیبرال تکوین یافتند و به یهودیت هیئت متجددی بخشیدند.
در این دوره فراماسونری بر ویرانه های اصولی سنتی اندیشه یهودی- یونانی و معماران آزاد مسیحی شکل گرفت. در واقع دراین فراشد اصول کهن یهودیت در اندیشه ی اومانیستی منحل و دگرگون شد.
اسرافیل :: سیر تفکر معاصر جلد اول: محمد مددپور