سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

دین و تجدّد

مواجه یهودیت، مسیحیت و اسلام با تجدّد

قسمت سوم

 

در اسلام چنانکه اشاره کردیم دو جریان احیاء و تجدد از آغاز ظهور اسلام وجود داشته است. همواره عده ای تحت تاثیر جریان های غالب اساطیر و امانی یهودی و یا فلسفه یونانی به تفسیر تقلیلی و تحویلی اسلام پرداختند. ائمه اطهار (ع) در عصر غیبت علمای ربانی بزرگترین احیاگران اسلام بودند.

 

پس از بسط رنسانس و ورود اندیشه های جدید به جهان اسلام، معرفت دینی برخی متألهان مشوب به جریانات و نحله های اومانیستی گردید. و عده ای از علمای متجدد از طریق علم نبوی فاصله گرفتند و چونان برخی علمای سلف یونانی زده یا متاثر از مشهورات و عادات و رسوم جاهلانه ی جامعه ظلمت زده عصر حقیقت دین برایشان مستور و نهان گردید.

 

در دوره متأخر، فلسفه و علوم طبیعی و انسانی جولان داد و متجددین را گرفتار کرد و سرانجام پس از انقلاب اسلامی نحله های پراگماتیستی- لیبرالیستی و بالاخره متدلوژی و اندیشه باز پوپری که بر مبنای غیر از وحی و الهام آسمانی و القائات رحمانی تکوین یافته است، آفت معرفت دینی انقلاب و حوزه ها گردید. اما ایمانیان که از سرچشمه ایمان و تفکر معنوی حضرت امام (ره) برخوردار بودند، روح خبیث این اندیشه را درک کردند و به معارضه با آن پرداختند.

 

اسرافیل :: سیر تفکر معاصر جلد اول: محمد مددپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">