دین و تجدّد: مواجه یهودیت، مسیحیت و اسلام با تجدّد: قسمت سوم
دین و تجدّد
مواجه یهودیت، مسیحیت و اسلام با تجدّد
قسمت سوم
در اسلام چنانکه اشاره کردیم دو جریان احیاء و تجدد از آغاز ظهور اسلام وجود داشته است. همواره عده ای تحت تاثیر جریان های غالب اساطیر و امانی یهودی و یا فلسفه یونانی به تفسیر تقلیلی و تحویلی اسلام پرداختند. ائمه اطهار (ع) در عصر غیبت علمای ربانی بزرگترین احیاگران اسلام بودند.
پس از بسط رنسانس و ورود اندیشه های جدید به جهان اسلام، معرفت دینی برخی متألهان مشوب به جریانات و نحله های اومانیستی گردید. و عده ای از علمای متجدد از طریق علم نبوی فاصله گرفتند و چونان برخی علمای سلف یونانی زده یا متاثر از مشهورات و عادات و رسوم جاهلانه ی جامعه ظلمت زده عصر حقیقت دین برایشان مستور و نهان گردید.
در دوره متأخر، فلسفه و علوم طبیعی و انسانی جولان داد و متجددین را گرفتار کرد و سرانجام پس از انقلاب اسلامی نحله های پراگماتیستی- لیبرالیستی و بالاخره متدلوژی و اندیشه باز پوپری که بر مبنای غیر از وحی و الهام آسمانی و القائات رحمانی تکوین یافته است، آفت معرفت دینی انقلاب و حوزه ها گردید. اما ایمانیان که از سرچشمه ایمان و تفکر معنوی حضرت امام (ره) برخوردار بودند، روح خبیث این اندیشه را درک کردند و به معارضه با آن پرداختند.
اسرافیل :: سیر تفکر معاصر جلد اول: محمد مددپور