سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

عرفان های نوظهور و فرقه های کاذب

نشانه های فرقه های انحرافی

(قسمت اول)

 

پدیده عرفان ها و معنویات دروغین و فرقه های باطل و شیطانی در تمام گستره تاریخ بشری به موازات حضور عرفان و معنویت و شریعت اصیل و حقیقی انبیای الهی بوده است و در واقع راه های بدیل و جایگزینی بوده است که شیاطین جن و انس آن را در پیش روی بشر برای منحرف کردن آنان از صراط مستقیم وحی و نبوت و امامت می گذاشته اند.

 

اما این پدیده در دوران جدید و با سرخوردگی بشر از زندگی مادی و ماشینی ابعاد گسترده تری یافته و در سرتاسر جهان از اقشار مختلف مردم یارگیری می کند.

 

جامعه اسلامی و انقلابی ما هم از حضور و آفات این پدیده در امان نبوده و جریان های رنگارنگ به اصطلاح عرفانی و یا معنوی در گوشه و کنار کشور ظهور یافته اند و اگر چه با بسیاری از آنها برخورد های قانونی صورت گرفته اما ریشه کن نشده و مجددا به بازسازی خود پرداخته اند و یا با عناوینی جدید وارد میدان شده اند.

 

بحث در این موضوع، مفصل و ابعادی وسیع دارد اما در این مقال سعی می شود به اختصار نشانه ها و معیارهایی برای شناخت عرفان های کاذب، فرقه های کاذب، عرفان های نوظهور و فرقه های انحرافی به ظاهر دینی از عرفان حقیقی و صراط مستقیم دیانت داده شود، بدان امید که در مقابله با گسترش این پدیده مخرب مفید و موثر افتد.

 

پیشتر لازم است گفته شود که هر جریان و فرقه انحرافی عرفانی شبه دینی لازم نیست همه نشانه های زیر را داشته باشد بلکه ممکن است تنها چند نشانه را داشته باشد و همین امر برای بر خطا و انحرافی بودن آن جریان کافی است، اگر چه به میزانی که این نشانه ها در جریانی بیشتر باشد، انحراف آن شدیدتر است و گاه نیز ممکن است جریانی نشانه ای را داشته باشد اما این امر به دلیل غفلت و ناآگاهی باشد و نه به دلیل تعمد در انحراف، که در این صورت باید به آن جریان تذکر داد  و در اصلاح آن کوشید.

 

منبع: مهدی مصطفوی، ماه نامه راه رشد، شماره 186، خرداد و تیر 1396، ص 7

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، عرفان های نوظهور، فرقه های کاذب، نشانه های فرقه های انحرافی، عرفان های کاذب، فرقه های نوظهور، عرفان های انحرافی، فرقه های انحرافی، نشانه های عرفان های نوظهور، نشانه های فرقه های کاذب، نشانه های عرفان های کاذب، عرفان، معنویت های دروغین، شیطان، فرقه های شیطانی، جنیان، جامعه اسلامی، صراط مستقیم، عرفان حقیقی، جریان های انحرافی، تاریخ بشریت، انبیای الهی، فرقه، شیطان پرستی، False sects، Emerging Gnosticism، Mysticism، sect

 

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

 

 

نظرات  (۱)

  • علیرضا امیدیان نسب
  • خوب بود:)
    پاسخ:
    سلام.
    ممنون دوست من.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">