سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی: امریکا شناسی: امریکا، آن‌گونه که هست

دوشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۰۵ ق.ظ

غرب شناسی

امریکا شناسی

امریکا، آن‌گونه که هست

 

برای بیشتر مردم دنیا، ایالات متحده امریکا تصویری ذهنی و نه واقعی و حقیقی است. بسیاری از مردم جهان به امریکا سفر نکرده، آن سرزمین را ندیده اند و فرصت زندگی و کار در آن کشور را نداشته اند. ولی چون امریکا یک نیم قاره پهناور و قدرتی بزرگ محسوب می شود، علاقه و کنجکاوی درباره آن در میان مردم دیگر کشورها زیاد است.

 

به تازگی در گزارش یکی از روزنامه نگاران و نویسندگان امریکایی که در سفرش به دور دنیا مدتی را نیز در کشور افریقای جنوبی به سر برده بود، خواندم که در شهرها و خیابان های آن کشور، گروه های جوان گانگستر، همیشه دو گروه از خود را به نام امریکا نام گذاری کرده اند: یکی به نام امریکایی های جوان و دیگری به نام امریکایی های زشت.

 

تفاوت این دو گروه گانگستر، آن گونه که یک جوان اهل افریقای جنوبی به این نویسنده امریکایی گفته، این است: «گروه امریکایی های جوان مانند امریکایی ها لباس می پوشند و گروه امریکایی های زشت مانند امریکایی ها تیر اندازی می کنند» البته منظور از لباس امریکایی همان شلوار جین و پیراهن آستین کوتاه یا بی آستین به نام تی شرت و همان آرایش مو و کلاه بیس بال است.. نویسنده امریکایی از این جوان اهل افریقای جنوبی می پرسد:« آیا والدین تو هم همین تصور از امریکا را دارند؟» این جوان در پاسخ می گوید: «نه، آنها مسیحی (مذهبی) هستند؛ آنها می خواهند در افریقای جنوبی زندگی کرده و بومی بمانند»

 

تصور امریکایی ها درباره خود و کشورشان با تصویری که بسیاری از خارجی ها درباره امریکا دارند، بسیار متفاوت است. بیشتر امریکایی ها خود را زحمت کش، پرکار، متوسط و معمولی می دانند و عقیده دارند در مقایسه با کشورهای دیگر، از هر جهت تقدم و حتی برتری دارند؛ زندگی به نسبت مرفهی دارند و در سرزمین و نظامی آزاد منش زندگی می کنند.

 

گرچه در دهه ها و سال های اخیر این گونه باورها، تصاویر و هویت ها در داخل امریکا آسیب دیده است و بحران های اقتصادی، سیاسی و نظامی، عزم و اراده امریکایی ها را به تزلزل انداخته، اما هنوز قشر گسترده ای از مردم و نخبگان این کشور، به ماموریت تاریخی امریکا باور دارند و به رهبری، تداوم و استقرار قدرت بین المللی ایالات متحده امریکا پایبند هستند. به طور کلی امریکایی ها در تصویر و قضاوتشان درباره بسیاری از کشورهای دنیا، همان قدر در اشتباهند که مرم دیگر کشورها درباره آنها. این جریان شناخت، تصویر و آگاهی ها بسیار پیچیده است و دلایل بسیاری دارد.

 

ریشه های انگاره سازی از خود و دیگران را باید در عوامل تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، دینی، سیاسی، اقتصادی، رسانه ای، اطلاع رسانی و معرفت شناختی جست و جو کرد. امریکا با آنچه ما در کتاب های درسی و در رسانه ها مشاهده می کنیم، فرق می کند و یا، با آنچه به عنوان جهانگرد در آن کشور مشاهده کرده، از زبان دولتمردان و نخبگان حاکم می شنویم، تفاوت چشمگیری دارد.

 

امریکا را آن گونه که هست و به واقع اداره می شود، باید شناخت.

 

منبع: پروفسور حمید مولانا: امریکا شناسی، فراز و فرود یک امپراتوری، انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۲)

  • فرزند انقلاب
  • مرگ بر آمریکا
    هیچ نکته مثبتی تو رفتار این کشور با بقیه کشور ها وجود نداره...غرق در سیاست و بی رحم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">