سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

هنر و رسانه غرب در قرن بیستم

موسیقی نوای انسان مدرن (قسمت چهارم)

 

قدرت موسیقی مردمی یا عامیانه را می توان در انواعی از این موسیقی که در چند دهه اخیر با ریتم های افسار گسیخته و اجراهای فوق العاده بلند و دیوانه وار در بین جوانان متداول شده است، دید. آهنگ های راک یا به اصطلاح هوی متال و نظایر آن که پست ترین غرایز حیوانی را در آدمی بر می انگیزند و هزاران جوان را به کنسرت هایی می کشانند که غالبا دست آخر با آشوب و بی نظمی های اجتماعی تمام می شود، از مصادیق این موسیقی است.

 

حداقل چیزی که می شود درباره این موسیقی گفت این است که نه از تسلیم در مقابل خداوند مایه گرفته است، نه تسلیم نفس و نه حتی ستارگان اجرا کننده آن، که امروز در زمره قهرمانان فرهنگی دنیای متجدد درآمده اند، اسوه های انضباط معنوی  عفت اخلاقی اند.

 

با تمام این احوال، این نوع موسیقی در بین جوانان بقیه کشورهای جهان، از جمله بعضی کشورهای اسلامی هم بسیار جاذبه پیدا کرده است. این نوع موسیقی هم عصیان جوانان بر ضد ضوابط و معیارهای جامعه ای که در آنها زاده شده اند، حکایت دارد، هم تا حدود زیادی القا کننده حس «آزادی» از قید نظم است؛ اگرچه این آزادی مفهومی معنوی و دینی ندارد و معمولا چیزی بیشتر از رهاشدگی امیال و غرایز پست روانی و نفسانی، از قید و بند هرگونه اصل عالی تر نیست.

 

این موسیقی، به یک معنا، تلاشی است برای کشف دوباره اهمیت جسم به عنوان واقعیتی در مقابل ذهن. به همین دلیل است که معمولا این نوع موسیقی را با صدای آنچنان بلندی اجرا می کنند که حتی حضور فیزیکی آن در جسم نفوذ کند.

 

روی هم رفته، قالب های موسیقایی در غرب، جدا از آنکه از انواع کلاسیک باشد یا محلی و یا عامیانه و یا اشکال دیگری از موسیقی در میانه اینها، (مثل موسیقی جاز که اصلا متعلق به موسیقی محلی افریقا بوده اما به دست امریکایی های افریقایی الاصل در امریکا بالیده  و با از دست داد خصلت محلی خود صبغه های عامیانه پیدا کرده است) طیف نسبتا گسترده ای را به وجود آورده است که شناختن آن برای بیشتر مسلمین، به خصوص وقتی برای اولین بار به غرب می روند، دشوار است.

 

به این دلیل که انواع موسیقی پاپ امروزه با حجم وسیعی در کشورهای اسلامی ترویج می شود، آشنایی اجمالی با تاریخ پیدایش آن برای جوانان این کشورها ضروری است.

 

منبع: روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون: جلد پنجم: در جهت عکس حرکت کن: از اعتراض های مدرن تا کنون. دفتر نشر معارف، چاپ دوم، 1391، ص 161

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، هنر و رسانه غرب در قرن بیستم، موسیقی نوای انسان مدرن، موسیقی، موسیقی راک، موسیقی هوی متال، کنسرت، موسیقی در کشورهای اسلامی، آزادی در غرب، آزادی در موسیقی، موسیقی در دین، موسیقی دینی، موسیقی غربی، موسیقی مردمی و محلی در غرب، موسیقی جاز، موسیقی افریقایی، موسیقی امریکایی، امریکا، امریکا شناسی، موسیقی پاپ، کشورهای اسلامی

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

 

نظرات  (۲)

  • محمد طاها حقیرابراهیم ابادی
  • ا سلام ممنون از مطلب خوبتون لطفا من هم را دنبال کنید
    پاسخ:
    سلام.
    خواهش میکنم. لطف دارید.
    دنبال شدید عزیز.
  • Hossein daghagheleh
  • ســـــــــلام


    خسته نباشید.


    سایت شما عالی


    به سایت ما هم  سربزنید خوشحال میشیم!!!


    نظر بدید ذوق زده میشیم!!!


    ما رو پیوند کنید فداتون میشیم!!!


    دنبال کردید عاشقتون میشیم!!!
     

    منتظر حضور گرم تان هستیم در : nojavan-iran.blog.ir


    ((توجه ))
    اگر شما درخواست ما را انجام دادید.
    اگر خواستید ماهم به همین درخواست عمل میکنیم.
    از طریق نظر دادن به ما بگوید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">