سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

زوال زندگی

شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۲ ب.ظ

.

زوال زندگی: نویسنده حجت مهدوی| سرباز عقل: مواد مخدر:  مواد مخدر نوعی از مواد صنعتی و سنتی هستند که با تاثیر گذاشتن بر روی مغز و جسم انسان حالات او را دگرگون می کنند. از انواع شایع مواد مخدر و روانگردان ها می توان به تریاک، هروئین، حشیش، کدئین، مورفین، الکل، کراک، کوکائین، شیشه یا کریستال، آمفتامین، ال اس دی، اکستازی، ماری جوانا و ... اشاره کرد. این مواد تاثیراتی همچون شادی، سستی و کرختی، احساس آرامش، بی خوابی، خواب آوری شدید، هذیان گویی و از دست دادن کنترل بر روی رفتار و اخلاق، کاهش خستگی، افزایش ضربان قلب، کاهش دردهای بدنی و جسمی، مختل شدن حواس بینایی و شنوایی، افزایش و کاهش هوشیاری، افزایش و کاهش فعالیت های جسمانی و ... را بر روی فرد می گذارد. همچنین مواد مخدر دارای عوارض مخرب و خطرات بسیار جدی و شایعی نیز هستند از جمله: اختلال در کارکرد مغز و حتی سکته مغزی، افسردگی و اضطراب شدید، روانپریشی و توهمات شدید، آسیب شدید به ریه ها و عفونت های گسترده، اختلالات تنفسی، بینایی و شنوایی، بیماری های قلبی و خونی، سکته قلبی، آسیب شدید به کبد و کلیه، تشنج و مرگ ناگهانی، از بین رفتن سیستم ایمنی بدن، کاهش قوای جنسی در بلند مدت، خودکشی و میل به خشونت، ناباروری، مشکلات دیابتی، مسمومیت های شدید، آسیب های جانبی مثل هپاتیت و ایدز و ... .

اگرچه مواد مخدر از سالیان بسیار دور استفاده می‌شده است اما امروزه شیوع بسیار بیشتری یافته است و تقریبا در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. گستردگی این مواد خانمان سوز در بین قشرهای مختلف اجتماع باعث شکل گیری نهادها، سازمان ها و گروه های بسیاری شده است که با هزینه ها، امکانات و بودجه های بسیار کلان سعی در پیشگیری و کنترل استفاده از آن و حمایت و درمان مبتلایان به آن دارند. در چندین سال گذشته که استفاده از مواد مخدر گسترده شد، یکی از مشکلات و دغدغه های جدی دولت ها در سراسر دنیا مبارزه با آن و تلاش برای جلوگیری از آسیب های ناشی از سوء مصرف آن در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، آموزشی، خانوادگی، فرهنگی و ... بوده است.

در کشور ما نیز متاسفانه به دلیل واردات بالای این ماده شوم و تباه کننده، تولید آن در داخل کشور و همچنین بی توجهی و بی اعتنایی برخی مسئولان ذیربط در این حوزه، باعث شده است که ضمن تلاش های گسترده و جدی برخی نهاد ها و سازمان ها همچون نیروی انتظامی، مصرف آن در کشور به خصوص در میان جوانان افزایش یابد. سرباز عقل

عوامل گرایش به مواد مخدر:

.

گرایش به مواد مخدر دلایل بسیار زیادی دارد که می توان آنها را در سه گروه فردی، اجتماعی و محیطی جای داد.

.

عوامل فردی موثر برگرایش به مواد مخدر:

.

در بین سنین مختلف قطعا نوجوانان بیشترین گرایش را به سمت مواد مخدر دارند. شور و هیجان این دوره از زندگی و گرایش فطری و ذاتی به تجربه کردن، امتحان کردن و ورود به برخی حوزه ها که در بسیاری موارد ضررهایی در پی دارد، نوجوانان را به یکی از آسیب پذیر ترین و مستعد ترین افراد برای گرایش به مواد مخدر تبدیل کرده است. بررسی ها نشان داده است که مشکلات روحی و روانی همچون افسردگی، اعتماد به نفس پایین و برخی صفات شخصیتی مثل پرخاشگری و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران نیز در گرایش به مواد مخدر تاثیر قابل توجهی دارند. در کنار این عوامل، نگاه مثبت فرد به مواد مخدر مثل تلاش برای مطرح کردن خود، دستیابی به آرامش و رفع خستگی از طریق مواد مخدر و نداشتن نگاه بد و نفرت آمیز به آن به گونه ای که بین او و مواد مخدر فاصله بیندازد زمینه را بیش از پیش برای رفتن به سمت اعتیاد فراهم می کند.

.

عوامل محیطی گرایش به مواد مخدر:

.

در کنار عوامل فردی برخی عوامل نامطلوب در محیط زندگی فرد ممکن است وی را به سمت مواد مخدر سوق دهد. در بین عوامل محیطی مسلما خانواده مهمترین نقش را در گرایش و یا عدم گرایش به سمت مواد مخدر بازی می کند. خانواده به عنوان مکانی برای رشد و تعالی انسان و فضایی برای شکل گیری شخصیت و هویت فرد می تواند نقشی برعکس داشته باشد. خانواده هایی که نقش پدر و مادر در آنها کم رنگ است و همچنین فاقد آرامش و نظم هستند و از سوی دیگر غافل از فرزندان و بی توجه به ایفای نقش تربیتی، آنها را به حال خود رها می کنند تاثیر قابل توجهی در اعتیاد و گرایش به مواد مخدر از سوی فرزندانشان دارند.

مدرسه نیز یکی از محیط هایی است که در صورت فقدان برخی نظارت ها و محدودیت ها می تواند زمینه های اعتیاد را در دانش آموزان به وجود بیاورد. دوری از خانواده و ارتباط با جمع زیادی از همسالان در محیط مدرسه که چندان مطیع قانون و نظارت نیستند، زمینه های این گرایش را بیش از پیش مهیا می سازد. در کنار مدرسه و خانواده سومین عامل محیطی موثر بر اعتیاد دوستان و همسالان هستند. حرف شنوی از دوستان و تلاش برای همرنگ کردن خود با آنان می تواند فرد را در معرض اعتیاد قرار دهد. در کنار اینها زندگی در محله هایی که میزان اعمال خلافکارانه و افراد شرور و قانون شکن در آنها بالاست و همچنین منطقه هایی که درگیر قید و بند های مذهبی و دینی نیستند و یا میزان افراد تحصیل کرده در آنها بالا نیست گرایش به سمت مواد مخدر را تقویت می کند.

.

عوامل اجتماعی موثر بر گرایش به مواد مخدر:

.

در این زمینه دولت می تواند بارزترین نقش را ایفا کند. نبود قوانین و مقررات در این زمینه، ضعف مشاوره و آگاهی بخشی به مردم، کمبود امکانات ورزشی و تفریحی رایگان، نبود نگاه منفی و منفورانه به مواد مخدر و ... می توانند گرایش مردم را به موارد مخدر بالا ببرند.

.

آسیب ها و پیامد های مصرف مواد مخدر:

.

قطعا و بدون شک مواد مخدر و اعتیاد یکی از ریشه ها و سرشاخه های اصلی بسیاری از آسیب ها و مشکلات موجود در زندگی فرد و جامعه می باشد. مصرف مواد مخدر می تواند تمام سطوح جامعه را متاثر از خود کند و جامعه را به ویرانه ای تبدیل کند. تمام تغییرات و دگرگونی هایی که ما در همه جا مشاهده می کنیم از «فرد» شروع می شود. اگر بپذیریم جامعه خوب زایده افراد خوب است قطعا عکس آن نیز صادق است. مصرف مواد مخدر فرد را در هم میشکند، روح او را نابود می کند، اخلاقش را دگرگون می کند و دست او را از همه جا کوتاه می کند. بدون شک یکی اصلی ترین دلایل فروپاشی خانواده ها در کشور ما معضل اعتیاد است و بچه های طلاق که نتیجه این مسئله هستند نیز خود مسئله دیگری است. اعتیاد ارتباط و نسبت فرد با خانواده را تغییر می دهد و او را نسبت به فرزندان و همسرش بی تفاوت می کند. مواد مخدر عمیق ترین بخش های ذهن و روح فرد را آلوده می کند، اخلاق و رفتار خوب که منشاء تمام خوبی هاست اعتیاد نابودش می کند. یکی از عوامل اصلی فحشا در بسیاری از کشورها اعتیاد و مواد مخدر می باشد. مواد مخدر مرزهای اخلاقی را در هم میشکند و بسیاری از فسادها مثل فحشا را گسترده می کند. جامعه ای که درگیر اعتیاد و مواد مخدر است مبتلا به آسیب دیگری مثل دزدی نیز هست. اعتیاد میل به کار و زندگی را از بین می برد. کسی که مبتلا به مصرف مواد مخدر شده است و راه گریزی برایش نباشد برای رسیدن به هدفش که لحظه ای «نشئگی و سرخوشی» است از هیچ کاری دریغ نمی کند. سرباز عقل

.

تاثیر اعتیاد و مواد مخدر بر فرهنگ:

.

یکی از بزرگترین تاثیرات منفی اعتیاد و مواد مخدر تاثیر بر فرهنگ است. مواد مخدر فرهنگ را هم آلوده می کند. تولیدات فرهنگی را متوقف می کند و ارزشی برای هنر قائل نخواهد بود. به هر میزان که اعتیاد در یک جامعه بیشتر باشد به همان میزان نیز فرهنگ آن جامعه به زوال خواهد رفت و پست و بی ارزش خواهد شد. اعتیاد ذهن را فاسد می کند و ذهن فاسد فرهنگ فاسدی را خواهد ساخت. فرهنگی به دور از ارزش های انسانی.

.

تاثیر اعتیاد و مواد مخدر بر اقتصاد:

.

از دیگر بخش هایی که اعتیاد به نابودی می کشاند اقتصاد است. قدرت و توان اقتصادی یک کشور وابسته به نیروهای فعال و مغزهای پویا است. مواد مخدر ذهن و مغز را به تباهی می کشاند و فرد را منفعل می کند. بی کاری را گسترش می دهد و اقتصاد یک کشور را فلج می کند. بین فقر و اعتیاد رابطه مستقیمی وجود دارد. به هر میزان که اعتیاد در یک جامعه بیشتر باشد به همان میزان نیز فقر افزایش می یابد. همچنین خروج سالانه میلیاردها تومان از سرمایه های کشور نیز تاثیر بسیار مخربی بر اقتصاد می گذارد.

.

تاثیر اعتیاد و مواد مخدر بر نیروی انسانی کشور:

.

اصلی ترین، مهمترین و کارامد ترین قدرت یک کشور نیروی انسانی آن کشور است. پیشرفت و قدرت همه حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و ... کاملا به نیروی انسانی توانا و کارامد وابسته است. اما مهترین چیزی که برای یک کشور وجود دارد امنیت آن کشور است و امنیت نیز وابسته به جمعیت و نیروی انسانی آن جامعه است. اعتیاد و مواد مخدر نیروی جوان یک جامعه را می سوزاند و امنیت آن جامعه را با تهدیدات جدی مواجه می سازد چنین کشوری نه تنها در داخل دچار آشوب خواهد شد بلکه در عرصه بین الملل هم حرفی برای گفتن نخواهد داشت و به راحتی از پا در می آید.

انسجام و وحدت یک جامعه به اعتماد و دوستی گره خورده است. مواد مخدر اعتماد را از بین میبرد و دوستی ها را باطل می کند. نظم را به هم میزند و آشوب را جایگزین آرامش می کند. روابط را به هم میزند و بغض و کینه و نفرت را در دلها می کارد.

.

راه کارهای مقابله با اعتیاد و مواد مخدر:

.

برای مقابله با مصرف مواد مخدر راه های مختلفی وجود دارد. قطعا اولین و مهمترین بخش مقابله با این پدید شوم و ویرانگر «آگاهی» است. آگاهی به تاثیرات منفی و مخرب آن. اما مهمترین وسیله برای رسیدن به این هدف رسانه ها می باشند. رسانه ها با گستره وسیعی که در سراسر جامعه دارند امکان بسیار خوبی برای دستیابی به تمام افراد از هر قشر و سن و طبقه ای هستند. اگاه کردن افراد جامعه به خصوص جوانان به خطرات و تاثیرات مواد مخدر و نشان دادن نمونه هایی از نابودی افراد و خانواده ها به خاطر مواد مخدر و همچنین ترویج فرهنگ گفتن «نه» به مواد مخدر می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. خانواده نیز به خاطر جایگاه برجسته و مهمی که در تربیت، رشد و تعالی افراد دارد فرصت های بسیار خوبی را فراهم می کند. نظارت و مراقبت از فرزندان برای ارتباط برقرار نکردن با دوستان ناباب، آموزش در مورد عوارض مواد مخدر و بی تفاوت بودن نسبت به آنها تاثیرات چشمگیری در پی خواهد داشت.

مدرسه می تواند یکی دیگر از ارکان تاثیر گذار برای مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد باشد. ازآنجایی که دانش آموزان زمان نسبتا زیادی را در مدرسه می گذارند فرصت مناسبی است که معلمان و مدیران فعالانه و دلسوزانه با اختصاص دادن زمانی برای آموزش خطرات زیانبار اعتیاد و مواد مخدر آنها را به این پدیده مخرب آشنا کنند. سرباز عقل

اما در کنار همه اینها نهادی که می تواند تاثیر بسیار بالایی در این زمینه داشته باشد و به نسبت قابل توجهی جامعه را در مقابل این بلای خانمان سوز حفظ کند دولت می باشد. دولت با وضع قوانین و مقررات مثل مجازات برای تولید کنندگان، توزیع کنندگان و وارد کنندگان مواد مخدر، محرومیت زدایی از مناطق فقیر، ایجاد اشتغال و رفع بی کاری، توسعه فرهنگی شهرها و روستاها، ایجاد مناطق تفریحی و ورزشی رایگان در مناطق محروم، افزایش مشاوره و بالا بردن سطح آگاهی از طرق مختلف به صورت رایگان، حمایت از معتادان و تلاش برای برگرداندن آنها به جامعه و ... می تواند قدم های مهمی در جلوگیری از رشد این پدیده خانمان سوز بردارد.

.

(کپی برداری از سرباز عقل فقط با ذکر منبع مجاز است)

 

 

سرباز عقل

مطالب پیشنهادی:

خانواده در ماهواره

کودک و انیمیشن: نفوذ فرهنگی در قاب تصویر متحرک

تهاجم فرهنگی

 

 

نظرات  (۱)

  • سامان رسولی
  • دم در دانشگاه بودم که دیدم دو نفر دارند درباره ال اس دی حرف میزنند
    اولی به دومی می گفت واایی اسید نزدی ببینی چی میشه این طوری میشه اون طوری میشه خیلی باحاله ال و بل جیمبل همچین تبلیغ می کرد که به طور قطع مطمئنم اون بنده خدا هم به زودی می ره امتحان می کنه

    از اون احمقانه تر میلش به دیدن توهم بود انگار که قدرت جادویی پیدا میکرد ولی نمی فهمید این قدرت نیست فقط یک توهم احمقانه است
    پاسخ:
    سلام.
    بله قطعا یکی از اولین و مهمترین عوامل اعتیاد تلاش برای تجربه کردن مواد مخدر و احساسی که میده هست.
    سپاس از حضورتون.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">