سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

جامعه مسلمانان امریکا: جمعیت مسلمانان امریکا

 

امریکا- امریکا شناسی- فرهنگ امریکا- دین و مذهب امریکا- اجتماع و جامعه امریکا- سیاست امریکا

 

در نیم قرن پیش، جامعه شناسان و کارشناسان علوم سیاسی غرب فکر نمی کردند که اسلام به قدرتی بزرگ در سیستم بین المللی تبدیل شود. به همین دلیل مطالعه نفوذ  مسلمانان در دنیا از جنبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و منطقه ای تقریبا ناچیز بود.

 

در امریکای شمالی و ایالات متحده امریکا نیز جمعیت مسلمانان و فعالیت آنها در حاشیه قرار داشت.

 

در سه دهه اخیر و به ویژه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نه تنها این پیش فرض ها و معادله ها اعتبار خود را از دست داد، بلکه اندک اندک برداشت و تحلیل های جدیدی از جایگاه اسلام و مسلمانان در امور بین المللی ارائه شد.

 

آمار رسمی و دقیق درباره جمعیت مسلمانان در ایالات متحده امریکا وجود ندارد؛ زیرا بر اساس قوانین و مقررات امریکا، دین و مذهب شهروندان در سرشماری ملی- که تقریبا هر ده سال یک بار انجام می شود- منظور نشده است. به همین جهت آمار مسلمانان در امریکا تخمینی بوده و در جمع آوری اطلاعات پیرامون این موضوع از منابع دیگر استفاده می شود، از جمله اصلیت شهروندان و مهاجران و نوع ملیت ها که توسط مقامات رسمی سرشماری گرداوری شده است.

 

آمار دولت امریکا نشان می دهد که تعداد مهاجران از کشورهای اسلامی به امریکا، از بدو ورود تا سال 1965م.، در مقایسه با مذاهب و ملیت های مناطق دیگر بسیار کم بوده است. بر اساس این آمار، در سال های بین 1820 تا 1965م. در مجموع 527367 نفر از کشورهای اسلامی به امریکا مهاجرت کرده اند که اغلب آنها از نواحی بالکان و عثمانی سابق (ترکیه) و هندوستان- که شمال پاکستان و بنگلادش امروزی است- بوده اند.

 

بر اساس آمار اداره مهاجرت امریکا، تعداد مهاجران از کشورهای اسلامی بین سال های 1966م. تا 1980م. افزایش یافته و به 274568 نفر می رسد. با اینکه بیشتر این مهاجران مسلمان بوده اند، اما در میان آنان از ادیان دیگر مانند مسیحیت و یهودیت نیز بودند.

 

تعداد مهاجران از کشورهای اسلامی در دهه 1980م. به 291100 نفر رسیده و در هفت سال اول دهه 1990م. (1991 تا 1997م.) به 997000 نفر افزایش می یابد. مسلمانان فقط 30 درصد از مهاجران لبنانی با امریکا را در سال های بین 1980 تا 1990م. تشکیل می دادند؛ در حالی که یک سوم مهاجران مسلمان هندی در سال های 1820 تا 1960م. به امریکا مهاجرت کرده اند

 

بسیاری از ایرانیان که پس از انقلاب اسلامی ایران به امریکا مهاجرت کردند (به ویژه در سال های بین 1980 تا 1990 م.) از یهودیان، مسیحیان و ادیان دیگر، غیر از اسلام بودند.

 

بر اساس آمار دولت امریکا بین سال های 1820 تا 1997م. حدود 3 میلیون و 300 هزار نفر از  کشورهای مسلمان به امریکا مهاجرت کردند و این فقط 5 درصد از سهم کل مهاجران 64 میلیونی در این سال ها به امریکا بوده است.

 

بزرگترین رقم مهاجران از کشورهای اسلامی به امریکا را به ترتیب کشورهای: عربی، ایران، پاکستان، هند، بنگلادش، تونس، افریقای شمالی، اروپا به ویژه منطقه بالکان (کشورهای آلبانی، بوسنی و هرزگوین و جمهوری سابق یوگسلاوی) تشکیل می دهد. سایر مناطق قاره افریقا و آسیا مانند: جمهوری های آسیای مرکزی، اندونزی، مالزی، افریقای جنوبی و ... در درجه بعد قرار دارند.

 

تعداد مهاجران از افغانستان بین سال های 1980 تا 1990م. حدود 30 هزار نفر و در هفت سال اول دهه 1990م. بیش از 13600 نفر بوده است.

 

امروزه جمعیت مسلمانان در امریکا حداقل 6 میلیون نفر و حداکثر تا 9 میلیون نفر تخمین زده می شود.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 141

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، جامعه مسلمانان در امریکا، جمعیت مسلمانان امریکا، غرب، اسلام، مسلمانان، مسلمانان امریکا، مسلمانان جهان، ایالات متحده امریکا، امریکای شمالی، انقلاب اسلامی ایران، اسلام و مسلمانان در امریکا، قوانین و مقررات امریکا، دین و مذهب در امریکا، سرشماری ملی در امریکا، مهاجران امریکا، مهاجرت به امریکا، انواع روش های مهاجرت به امریکا، هزینه زندگی در امریکا، دولت امریکا، کشورهای اسلامی، کشور ترکیه، کشور هندوستان، کشور پاکستان، کشور بنگلادش، اداره مهاجرت امریکا، مسیحیت، یهودیت، جمعیت مسیحیان امریکا، جمعیت یهودیان امریکا، جمعیت، کشور لبنان، کشور ایران، ادیان و مذاهب در امریکا، کشور تونس، افریقای شمالی، کشور آلبانی، کشور بوسنی و هرزگوین، آسیا، کشور اندونزی، کشور مالزی، کشور افغانستان، افریقای جنوبی، جمعیت مسلمانان در امریکا، کشور، آزادی دین و مذهب در امریکا، American studies، American Muslim community and Population

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">