سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

جریان شناسی سیاسی فرهنگی ایران

جریان شبه مذهبی: انجمن حجتیه

مبانی فکری و اعتقادی انجمن حجتیه

 

د) دین و سیاست:

 

انجمن حجتیه در قبال عدم دخالت در مبارزات به گونه ای مبارزه با رژیم را کار سیاسی پنداشته و معتقد است که آنها در سیاست دخالت نمی کنند و حتی انجمن در برهه ای برای عدم دخالت در سیاست از اعضای خود تعهد کتبی می گرفته است. در آموزه های دینی، سیاست و دخالت در آن جزئی از مبانی اعتقادی ماست. امام خمینی در این باره می گوید: «ما مکلفیم به این که در امور دخالت کنیم. ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم و مکلفیم همان طور که پیغمبر می کرد»

 

ی) تشکیل حکومت اسلامی قبل از ظهور:

 

بر اساس کج فهمی این طیف از برخی از احادیث و ادعیه، آنها معتقدند مبارزه و به تبع آن تشکیل حکومت قبل از ظهور امام زمان (عج) باطل است. آنها معتقدند حکومت نمی تواند بر مبنای عدالت شکل بگیرد و بایستی بر مبنای عصمت پایه ریزی شود. امام خمینی در پاسخ به چنین نگرشی فرمودند: «وظیفه علمای اسلام و همه مسلمانان است که به این وظع ظالمانه خاتمه بدهند و در این راه که راه سعادت صدها میلیون انسان است حکومت های ظالم را سرنگون کنند و حکومت اسلامی تشکیل دهند»

 

ن) دین عوامانه:

 

از جمله ایرادهای تئوریک به انجمن حجتیه ترویج نگاه عوامانه نسبت به دین است. یعنی دنبال کردن تحلیلی عوامانه از دین بوده و سعی می کردند برای سوالات برخی از مسایل دینی توجیهات عوامانه بیاورند. نمود این عمل درست کردن توجیهات  عوامانه برای برخی فتواها من جمله دو برابر بودن ارث مردم و یا فلسفه درست کردن برای برخی اعمال حج بوده است. یکی دیگر از نشانه های این امر استناد بیش از حد انجمن حجتیه به خواب و جایگزینی ادله عقلی با نقل خواب است. نوشته های انجمن سراسر پر از نقل خواب و کرامات می باشد. حذف ادله عقلی و جایگزینی آن با خواب، قدرت تفکر و تعقل را گرفته و در نهایت انسان هایی را به بار می آورد که ایمان منهای معرفت دارند.

 

فعالیت های انجمن حجتیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 62 ادامه داشته که در پی موضع گیری حضرت امام خمینی علیه آن که فرمودند: «برخلاف موج انقلاب حرکت نکنید که دست و پایتان خواهد شکست» انجمن حجتیه فعالیت های خود را در 1/5/62 به طور موقت تعطیل کرد. اما خط انجمن که خط تحجرگرایی، جمود، خشک مقدسی، بارزه گریزی، رفاه طلبی، طعنه زدن به انقلابیون، ایجاد تشکیک در اذهان مردم، پرداختن به مسایل فرعی و حاشیه ای بود، استمرار یافت. فعالیت های جدید انجمن حجتیه با طراحی استراتژی نوینی در دهه گذشته با ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی در مناطق سنی نشین کشور، ظهور گروه های مشابه همانند گروهک مهدویت به رهبری شخصی به نام سید محمد حسینی میلانی و دست زدن به ترور نافرجام علی رازینی و مجروح شدن 4 نفر از همراهان او، شهادت یک رهگذر، نفوذ در نظام و ... از جمله راهبردهای آنهاست.

 

سرباز عقل: جریان شناسی سیاسی فرهنگی ایران: رمضان شعبانی سارویی

جریان شبه مذهبی: انجمن حجتیه: مبانی فکری و اعتقادی انجمن حجتیه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">