سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

خودکشی و خودزنی

عوامل افزایش و گرایش به خودکشی و خودزنی

(قسمت اول)

 

تعریف خودکشی

 

خودکشی و خودزنی را می توان به عنوان اقدامی آگاهانه علیه خود و به منظور آزار رساندن به خود که به مرگ منتهی می شود تعریف کرد. خودکشی و خودزنی دارای طیفی است که از تفکر درباره خودکشی و نه اقدام به آن، تا اقدام به خودکشی گسترده شده است. به بیان دیگر، برخی از افراد افکاری درباره خودکشی دارند؛ اما هرگز این افکار را جامعه عمل نمی پوشانند. برخی دیگر بر اثر عملی تکانشی و بدون قصد قبلی به زندگی خود خاتمه می دهند.

 

عوامل خطرساز

 

متغیرهایی وجود دارند که خطر خودکشی و خودزنی را در افراد آسیب پذیر افزایش می دهند که مهمترین آنها عبارتند از:

 

جنسیت و  خودکشی::

 

در تمام گروه های سنی میزان خودکشی و خودزنی در مردان بیشتر از زنان می باشد و با اینکه زنان چهار برابر بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می کنند، اما مردان چهار برابر بیشتر از زنان در جریان اقدام کشته می شوند؛ چون مردان از ابزارهایی مهلک تر استفاده می کنند.

 

تفاوت دیگر این دو جنس در انگیزه خودکشی است. در حالی که مردان بیشتر به دلیل شکست شغلی برانگیخته می شوند؛ اما زنان بیشتر به دلیل شکست عشقی به این امر اقدام می کنند.

 

سن و خودکشی:

 

خودکشی و خودزنی در کودکان، به خصوص کودکان یر 12 سال، نادر است، چون بچه های کوچک به راحتی قادر به طراحی و اجرای نقشه واقع گرایانه  خودکشی و خودزنی نیستند. اما هرچه به سنین نوجوانی و جوانی نزدیک تر می شویم، میزان خودکشی و خودزنی نیز افزایش می یابد به طوری که در گروه سنی 15 تا 24 سال، خودکشی و خودزنی پس از حوادث دیگرکشی به عنوان سومین عامل مرگ و میر محسوب می شود.

 

چون در این دوره نوجوان با بحران ها و مسائل تازه ای روبه رو می شود که در صورت وجود عوامل زمینه ساز نامناسب می تواند به سمت خودکشی سوق یابد. برخی از این عوامل عبارت هستند از: سوء مصرف مواد، افسردگی درمان نشده، سابقه رفتار پرخاشگرانه، تعارض ها و مشاجرات خانوادگی، طرد و جدایی

 

نژاد و خودکشی:

 

میزان خودکشی و خودزنی در بین سفید پوستان تقریبا دو برابر بیشتر از سایر نژادهاست. این تفاوت نژادی علاوه بر ایالات متحده امریکا، از زیمبابوه، افریقای جنوبی و جمهوری های شوروی سابق نظیر ارمنستان و آذربایجان نیز گزارش شده است..

 

اما افزایش خودکشی در میان سیاه پوستان افریقایی این روند را دستخوش تغییر کرده به طوری که گزارش شده است که میزان خودکشی در جوانان سیاه و سفید ایالات متحده امریکا یکسان و تنها تفاوت در نرخ بین این دو نژاد مربوط به بزرگسالان و پیران می باشد؛ امام در هر حال نرخ خودکشی سفید پوستان همچنان بالاتر است.

 

نویسنده: مجتبی چباکی

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">