سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

روسپی گری

عوامل تربیتی _فرهنگی روسپی گری

عدم کنترل و نظارت بر رفتار دختران و روسپی گری

 

یکی از وظایف تربیتی والدین، نظارت و کنترل بر رفتار فرزندان است که باید به شکل مدبّرانه و عاقلانه ای صورت گیرد. این نظارت از جهاتی از جمله از حیث کمی و کیفی نیز، قابل بحث است و متاسفانه علی رغم ضرورت و اهمیت فراوان آن، بحث مسبوط و جامعی در این مورد ارائه نشده است.

 

با توجه به وضعیتی که به ویژه بر جوامع امروزی حاکم است، بی شک، عدم نظارت، راه را برای انحراف فرزندان هموار می کند. در نقطه مقابل، نظارت کامل و لحظه به لحظه راه را برای رشد و استقلال فرزند مسدود خواهد کرد و پی آمد آن نیز، افزایش احتمال به انحراف کشیده شدن فرزند خواهد بود.

 

به هر حال نظارت بر رفتار فرزندان، باید به شیوه ای انجام پذیرد که ضمن حفظ دستیابی فرزندان به استقلال و اعتماد به نفس ، آنها را از گمراهی و انحراف مصون نگه دارد. به بیان دیگر ثمره نظارت، نباید دور نگه داشتن فرزندان از عوامل انحراف زا و آسیب ساز به هر قیمتی باشد.

 

نظارت و کنترل اگر بدون توجیه منطقی و دست مایه شرعی و با شیوه های تحکم آمیز باشد، راه را بر انحراف و گمراهی فرزندان هموار خواهد کرد؛ از این رو اصل و قاعده در نظارت، نظارت عاقلانه، غیر مستقیم، مداراگرانه و متناسب با ساخت روانی نوجوانان است. این مهم با توجه به ویژگی های عاطفی، روانی، شناختی، رفتاری دو جنس متفاوت است. در خصوص دختران، با توجه به بلوغ جنسی زودتر و عاطفی بودن آنها، این مسئله دقت بیشتری را می طلبد.

 

روان رنجوری و آزردگی خاطر، همراه با تحولات بسیار پر شتاب دوران بلوغ، دختران را در وضعیت ویژه ای قرار می دهد. اگر این مسئله را با محدودیت هایی که برخی خانواده ها ( و البته غالب آنها) در فراهم آوردن فضای تخلیه عاطفی و هیجانی برای دختران خود و نیز میل به خود نمایی – به ویژه در دوران بلوغ به عنوان یک امر ارضا کننده جنسی- لحاظ کنیم، به دشواری وظیفه تربیتی نظارت والدین بیشتر پی می بریم.

 

پدیده فرار دختران از خانه و دختران خیابانی که خود از جمله عوامل ورود آنها به زندگی روسپی گری است معلول عواملی از جمله عدم ایفای صحیح و موثر نقش نظارتی والدین است. (البته همین مسئله یعنی ورود دختران به زندگی روسپی گری آنها را مستعد ورود به عرصه های دیگر روابط جنسی همانند پورنوگرافی، سکس و روابط نامشروع جنسی با افراد گوناگون و اعتیاد به آن، تجارت سکس، تجارت و صنعت پورنوگرافی، فحشا، تجارت و صنعت فحشا و ...  می کند «این نکته از نویسنده وبلاگ اسرافیل مهدوی می باشد و در کتاب نظام اسلامی و مسئله روسپی گری وجود ندارد» )

 

در واقع بسیاری از خانواده های ما، نحوه هشدار دادن و نظارت بر رفتارهای فرزندان  خود را نمی دانند و این برای مسئولان جامعه ما، یک گناه نابخشودنی است که پس از مدت یک ربع قرن از انقلاب اسلامی، هنوز تدبیری برای اجرای کارگاه های توجیهی آموزش خانواده، به ویژه با عنایت به انحرافات اجتماعی و یا دیگر فعالیت های فرهنگی و تربیتی موثر و متناسب با سطح فهم خانواده ها و بر حسب اصول روانشناختی و تربیتی نیندیشیده اند.

 

از دیدگاه متون اسلامی عدم نظارت و کنترل رفتارهای فرزندان، از جمله عوامل فسادآور و نابود کننده فرد و اجتماع است که نابودی زندگی سالم دنیوی و تباهی آخرت آنها را به دنبال دارد. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:

 

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ» (قرآن کریم: سوره مبارکه تحریم: آیه 6)

 

«ای کسانی که ایمان آورده اید، خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ هاست نگه دارید»

 

از سوی دیگر در روایات کمترین مرتبه این کنترل و نظارت تذکر لفظی ذکر شده است که متاسفانه در خانواده ها رو به کاهش است.

 

منبع: شفیعی سروستانی، ابراهیم. نظام اسلامی و مسئله روسپی گری. دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، چاپ اول، 1385، ص 187

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، روسپی گری، عوامل تربیتی _فرهنگی روسپی گری، عدم کنترل و نظارت بر رفتار دختران و روسپی گری، عوامل روسپی گری، دختران روسپی، زنان روسپی، کودکان روسپی، فرهنگ روسپی گری، زندگی روسپی گری، پورنوگرافی، تجارت پورنوگرافی، صنعت پورنوگرافی، سکس، تجارت سکس، صنعت سکس، فحشا، تجارت فحشا، صنعت فحشا، روابط نامشروع جنسی، اعتیاد جنسی، وظایف تربیتی والدین در مورد فرزندان، دختران و پسران، انحراف نوجوانان، ویژگی های عاطفی دختران، دختران زیبا، پسران خوشتیپ، بلوغ دختران، بلوغ پسران، خانواده، نقش خانواده در تربیت دختران و پسران، انواع روش های ارضای جنسی، انواع روابط جنسی، انواع روش های سکس، دختران فراری، دختران خیابانی، انحرافات اجتماعی، خانواده در قرآن، قرآن، روسپی، Prostitution، Cultural and educational factors of prostitution، Control girls

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">