سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

علل و عوامل روسپی گری

عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی موثر بر ترویج روسپی گری

فقر و روسپی گری ( قسمت چهارم)

 

روسپی گری- فحشا، پورنوگرافی

 

فقر به عنوان یک معضل اجتماعی، آشکار و پنهان دست در دست بسیاری از جرم ها و بزهکاری ها دارد. فقر، هم به عنوان عامل بعید، مثل نقشی که در تاخیر ازدواج دارد و هم به عنوان عامل قریب، در پیدایش و ترویج روسپی گری موثر است.

 

بسیار جای تاسف است که زنان متاهلی که یا با وجود همسر یا بدون همسر و با تعدادی فرزند در جامعه رها شده اند که به دلیل نیاز اقتصادی و سیر کردن شکم خود و فرزندانشان دست به چنین رفتار شنیعی می زنند.

 

هر چقدر هم که پیدا کردن ممرّ درآمد مشکل تر باشد، رفتن این راه برای زنان آسان تر می شود. کم سوادی و بی مهارتی چنین زنانی، فرصت شغلی را از آنها می ستاند، همان طور که تن دادن آنان به هر شغل خدماتی نیز می تواند، آنها را قربانی کارفرمایان پلید سازد.

 

فقر زنان، هم در روسپی گری اختیاری موثر است و هم در روسپی گری اجباری، ولی در روسپی گری اجباری نقطه ضعف مهمی به حساب می آید.

 

وجود پدیده روسپی گری برای زنان فقیر آنقدر مهم است که باعث شده سند نویسان بین المللی، درباره پدیده فقر در فاز «تانیث فقر» و ابعاد زنانه فقر بیندیشند و از این منظر آن را مورد توجه خاص قرار دهند.

 

آندره میشل در کتاب خود می نویسد:

 

«در شوروی (دهه 90 ) مانند غرب، بیکاری درمیان زنان انبوه نیست و در نتیجه فحشا و وقیحه پردازی، به صورت یک نهاد جلوه نمی کند»

 

این مطلب، خود شاهدی است بر تاثیر غیر قابل انکار فقر زنان بر روسپی گری آنها.

 

از سوی دیگر، فقر پسران مجرد نیز در تشدید روسپی گری زنان موثر است. عدم امکان ازدواج برای پسران مجرد به معنای وجود خریداران متعدد و دائمی برای بازار عرضه خدمات جنسی است و وجود خریداران هم، یعنی پرتحرک نگه داشتن عرضه.

 

در این میان، یک فرصت طلایی برای دلالان تباهی پیدا می شود که شرایط مزبور را تثبیت کرده و روسپی گری را ترویج کنند. از بین بردن روسپی گری، یعنی کور کردن نقطه تاریکی شغلی کاذب و کثیف برای دلالان.

 

البته این امر ، محتاج رفع نیاز اقتصادی زنان و پسران مجرد و تسهیل امر ازدواج است؛ چه ازدواج ابتدایی برای پسران و چه ازدواج مجدد (زنان بیوه)

 

(قابل توجه است که در دیدار زنان نماینده مجلس با زنان خیابانی، آنان اغلب مشکلات خود را مالی و اقتصادی عنوان کرده اند)

 

منبع: شفیعی سروستانی، ابراهیم. نظام اسلامی و مسئله روسپی گری. دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، 1385، ص 161

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، علل و عوامل روسپی گری، عوامل اجتماعی و اقتصادی ترویج روسپی گری، روسپی گری، فقر و روسپی گری، ازدواج و روسپی گری، زنان روسپی، دختران روسپی، کودکان روسپی، کم سوادی و روسپی گری، روسپی گری اختیاری، روسپی گری اجباری، روسپی گری در بین زنان فقیر، فقر، آندره میشل، شوروی، فحشا، پورنوگرافی، سکس، تجارت روسپی گری، دلالان روسپی گری، تجارت سکس، تاثیر فقر بر روسپی گری، انواع خدمات جنسی، انواع روابط جنسی، زنان خیابانی، دختران خیابانی، صنعت سکس، صنعت پورنوگرافی، صنعت روسپی گری، زنان فاحشه، دختران فاحشه، Poverty and Prostitution، Prostitution factors

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">