سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

علل و عوامل روسپی گری

عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی موثر بر ترویج روسپی گری

انتقال فرهنگی (قسمت دوم)

 

این عوامل در جامعه زیاد است و از ارتباط های ساده اجتماعی شروع و به تاثیر سحر آمیز رسانه ختم می شود. زمانی این نظریه در «معاشرت با افراد ناباب» خلاصه می شد. ادوین ساترلند معتقد بود که رفتار انحرافی در اثر معاشرت با دوستان ناباب (منحرفان و یا جنایتکاران) آموخته می شود.

 

 امروزه که سطح ارتباط بسیار گسترده و پیچیده است، سطح انتقال فرهنگی و درصد تاثیر آن نیز بسیار مهم و بالاست. هر چقدر شخص در فرایند اجتماعی شدن با عوامل انتقال فرهنگ که بدوم مهار اخلاق فعالیت می کنند مرتبط باشد، خیلی زودتر، بدتر و پیچیده تر رفتار انحرافی از خود بروز می دهد.

 

ارزش های اخلاقی حاکم بر جامعه، سطح و کیفیت کنترل های اجتماعی  و محرک های محیطی اگر به سمت اباحی گری، ترویج و آموزش رفتارهای جنسی سوق داده شود همه و همه، کارِ دوست ناباب را در حق فرد انجام می دهند.

 

واقعا چنان نیست که کسی به صرف فعالیت غدد جنسی، وارد عرصه روابط نامشروع یا روسپی گری شود، بلکه زمینه های اجتماعی یاد شده می تواند شخص را به شدت مستعد روابط جنسی ِ غلط و نا مشروع کند.دورکیم در بحث هنجارها می گوید:

 

«وقتی معیارها و هنجارهای سنتی بی آنکه هنجارهای جدیدی جای گزین آنها گردند، تضعیف می شوند و این امر، خود به بی هنجاری منجر می شود»

 

وقتی ارزش هایی نظیر عفت، غیرت، ازدواج دائم و حریم ها در جامعه تضعیف شد بی آنکه هنجاری جایگزین شود (که البته نداریم) طبیعی است که بی هنجاری یا ضد هنجاری رسم می شود.

 

منبع: شفیعی سروستانی، ابراهیم. نظام اسلامی و مسئله روسپی گری. دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، 1385، ص 156

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، علل و عوامل روسپی گری، عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی موثر بر ترویج روسپی گری؛ روسپی گری، تاثیر رسانه بر روسپی گری، انحراف جنسی، پورنوگرافی، سکس، تجارت سکس و پورنوگرافی، انتقال فرهنگی و روسپی گری، اباحی گری، فعالیت غدد جنسی و روسپی گری، روابط نامشروع جنسی، دورکیم، هنجارها و ارزش های سنتی، عفت، غیرت، ازدواج دائم

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">