سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

نقد فیلم

نقد فیلم سینمایی طبیب (پزشک)

(به آلمانی  Der Medicus - به انگلیسی  The Physician)

 

تحلیل فیلم طبیب (پزشک)

 

شروع فیلم طبیب (پزشک) با حقه ای انگلیسی شبیه آنچه در رسانه هایی مانند بی بی سی می بینیم آغاز می شود. کارگردان با نشان دادن چهره واقعی از اروپای قرون وسطی که در محرومیت و جهل به سر می برند و در ادامه نشان دادن شهر اصفهان با تمدن و پیشرفت معماری و صنعتی، اعتماد مخاطب فیلم را در مورد راستی و حقیقت تاریخی که قرار است ببیند، به خود جلب می کند و این در حالی است که در ادامه دروغ ها و تحریف های متعددی را خوراک بیننده خود می کند.

 

مردان ایران در فیلم طبیب (پزشک) افرادی بی فرهنگ و لا ابالی با چهره هایی سیاه و تکیده شبیه اعراب صحرا نورد به تصویر کشیده شده اند که روزها عبادت می کنند و شب ها به عیش و نوش و خوش گذرانی می پردازند و علم و تمدن در فرهنگ مردم اثری نگذاشته است.

 

شیعیان در فیلم طبیب (پزشک) افرادی متحجر، افراطی و مخالف با علم و تمدن بشر نمایش داده می شوند که بیشتر عمامه های سیاه به سر دارند؛ اما علمای شیعه در پوششی کاملا سیاه شبیه راهبان کلیسا نشان داده شده اند. روحانیانی که مانند راهبان کلیسا علم و تمدن و پیشرفت بشری را مخالف رسیدن به خدا و سعادت بشر می دانند و با ابن سینا و آموزشگاه وی مخالفند و طبق ادعای فیلمساز آرزو دارند دانشگاه ابن سینا را به یک کلاس قرآن تبدیل کنند و در پایان فیلم نیز دانشگاه ابن سینا را به آتش می کشند و یهودیان و مسیحیان را می کشند و به مردم شهر خیانت می کنند و شهر را تحویل خونخواران سلجوقی می دهند و همه این فجایع را با نوای «تکبیر» انجام می دهند.

 

اما از دیگر تحریف های مهم فیلم طبیب (پزشک) پرداختن به شخصیت ابوعلی سینا دانشمند و عالم گران قدر ایرانی است. ابوعلی سینا در این فیلم با چهره ای شبیه به پروفسور بالتازار، پویانمایی کودکانه ای (انیمیشن) که برای کودکان ساخته شده بود، نشان داده می شود. در سراسر فیلم طبیب (پزشک) ابن سینا فردی خالی از هر گونه ذکاوت و خلاقیت و به دور از هرگونه اعتقاد مذهبی است. او در این فیلم شخصیتی سردرگم و منفعل می باشد که فقط به تکرار عقاید ارسطو، بقراط و دیگر فلاسفه غربی مشغول است.

 

با اینکه طبق روایت فیلم طبیب (پزشک) ابن سینا سال ها قبل از مهاجرت راب کول به ایران عمل بسیار حساس و ظریف آب مروارید چشم را انجام داده است؛ اما در این فیلم او شاگرد راب کول جوان می شود تا از او در زمان عمل جراحی پادشاه، علم بیاموزد. این در حالی است که کتاب قانون  او به عنوان یک دایره المعارف پزشکی نزدیک به دو قرن در دانشگاه های سراسر دنیا به خصوص امریکا و اروپا، تدریس شده است و شامل مبانی تشریح بدن انسان، داروشناسی، داروسازی و نسخه نویسی و دیگر عناوین پزشکی است.

 

موضوع دیگری که در فیلم طبیب (پزشک) تحریف شده است، نحوه وفات ابن سینا است. در فیلم طبیب (پزشک) او با خوردن سم خودکشی می کند، در حالی که ابن سینا با دلیل بیماری قلنج روده فوت کرده است.

 

از دیگر رسالت های فیلم طبیب (پزشک) ناکارامد نشان دادن ادیان الهی، به خصوص دین اسلام است. در این فیلم راب کول در پاسخ به دوست یهودی اش که در پی مرگ یکی از شاگردان ابن سینا می گوید: «خداست که به ما زندگی می دهد و خودش هم از ما زندگی می گیرد» با لحنی عصبانی و طلبکارانه می گوید: «چرا خدا بیشتر زندگی می گیرد، به جای اینکه زندگی بدهد» و به این گونه القای دین گریزی و دین ستیزی و نقض کردن آموزه های ادیان الهی و ناکارامدی ادیان الهی در بر طرف کردن نیازهای آدمی، در دستور کار سازندگان فیلم قرار گرفته است.

 

در فیلم طبیب (پزشک) افراد وقتی مشغول خوش گذرانی و تفریح برخلاف دستور الهی هستند، خوشحال و شاد نشان داده می شوند نه در زمانی که خدا را عبادت می کنند و در گفت و گوهای متعددی این هدف، خوراک دیداری و شنیداری مخاطبان فیلم می شود تا به این باور برسند ادیان الهی علت اصلی مشکل و دردسر بروز جنگ ها و خونریزی ها و شقاوت ها در همه دوران ها هستند.

 

به طور کلی فیلم طبیب (پزشک) ، نمونه ای دیگر از تصاحب شخصیت های بزرگ ایرانی و تحریف آشکار تاریخ ایران و تخریب آشکار چهره مسلمانان به شمار می آید که البته در کمال تاسف شاید بخشی از عملکرد متولیان این فیلم قابل قدردانی باشد؛ زیرا نام اصفهان و ابن سینا به عنوان پیشینه فرهنگی و علمی در جهان توسط این فیلم منتشر شد و این در حالی می باشد که این روزها بنای به جا مانده از مدرسه ابن سینا در اصفهان به فراموشی سپرده شده است.

 

نویسنده: حسین ابوالمعالی

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۳)

بدبخت غربی ها در واقع که حریف ایران نمی شوند مجبورند در خیال و توهم ایران و بزرگان ایرانی را خراب کنند و هویت جدیدی بسازند یادشان رفته که هر چه دارند از ایران مسلمان دارند یادشان رفته با دزدی علمی به خیالشان پیشرفت کرده اند
سلام 
تحلیل شما کاملا دروغ بود و گاهی خنده دار اولا این فیلم یک داستانه و کسی نگفته یک فیلم تاریخی است 
دوما این که کلیسا و اسلام در برابر علم ایستاده اند دروغ نیست کافیه شما سریال دکتر قریب رو ببینین 
پاسخ:
علیک سلام.

یا للعجب... از طرفی می فرمایید فیلم طبیب یک فیلم تاریخی و قابل استناد نیست و از طرف دیگر برای اثبات مدعای خود به یک فیلم (دکتر قریب) استناد می کنید؟!
در ثانی... بفرمایید چه کسی گفته است فیلم دکتر قریب یک فیلم تاریخی است و داستانی نیست که شما به آن استناد می کنید؟

بفرمایید کجاش خنده دار بود.
فیلم قرار است تاریخی باشد عزیز جان. تمام عناصر و المان ها قرار است فاکتورهایی تاریخی باشند. (که البته از نظر ما کاملا تحریف شده هستند)
البته که کلیسا در برابر علم ایستاد. اعدام فیزیکدانان و ستاره شناسان نمونه کوچکی از آن است.
اما شما لطف بفرمایید مستندات خودتون رو در مورد ایستادگی اسلام در برابر علم ذکر کنید.

سپاسگذارم.

خیلی کامل و جامع توضیح دادین، این فیلم رو استاد آناتومی ما داخل دانشگاهمون بهمون معرفی کردن و خیلی هم تأکید کردن که غربی ها منت سرما گذاشتن تاریخمونو ساختن، ولی من از وقتی تحلیل شما رو خوندم این فیلم رو به هیچ کس معرفی نمیکنم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">