سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

مد و مدگرایی و جامعه دینی

مدگرایی از نظر روان شناختی و جامعه شناختی

(قسمت اول)

 

مد و مدگرایی از مسائل روز و مهم جامعه است. این واژه فرانسوی می باشد و عبارت است از روش و طریقه ای موقتی که ذوق و سلیقه افراد یک جامعه را بیان می کند. نکته قابل تامل در این تعریف، موقتی بودن رفتار است. بنابراین می توان گفت مد به تغییر سلیقه ناگهانی و مکرر همه یا بعضی از افراد یک جامعه اطلاق می شود.

 

در دیدگاه روان شناسی، نیاز انسان به خودنمایی و زیبایی زمینه مدگرایی را فراهم می سازد. تنوع طلبی و نوگرایی، همانند سازی خود با ویژگی ها، نگرش ها و الگوهای رفتاری و تقلید از نگرش ها و و ویژگی های رفتاری افراد دیگر، رقابت و چشم و هم چشمی، جلب توجه دیگران، تشخص طلبی و برتری جویی از دیگر عوامل روان شناختی پیدایش مد در بین جوانان است.

 

بر مبنای دیدگاه جامعه شناختی، مواردی مانند الگو و فرهنگ مصرف، سبک زندگی، گروه های مرجع مد، طبقه اقتصادی و اجتماعی افراد، رسانه های جمعی، فرایند جهانی سازی و تولیدکنندگان، شبکه های تلویزیونی، مطبوعات و پایگاه های فعال اینترنتی، در تبیین گرایش به مد مطرح می شوند.

 

اسلام و اصول کمال جویی و مدگرایی

 

در یک نگاه کلی، اسلام با کمال جویی و زیباخواهی مخالف نیست. آنچه اسلام با آن مخالف است، پشت پا زدن به ارزش هایی مانندپوشش شرعی، اسراف، رعایت نکردن اخلاق اجتماعی و همانند سازی با بیگانگان است.

 

گاهی امروزی شدن، پیوند انسان را با گذشته اش که همان سابقه تاریخی و هویت فرهنگی اوست، قطع می کند و گاهی در امتداد دیروز . با حفظ تعلق های انسان به سنت ها و نوع نگرش های پیشین است.

 

اسلام با این نوع تجدد و امروزی شدن که در راستای ارزش ها و با حفظ اصول و مبانی اعتقادی باشد هیچ گاه مخالف نیست. به بیان دیگر، رسالت اسلام، به عنوان یک مکتب کامل الهی، پاسخ گویی صحیح به تمام خواسته های فطری و نیازهای اصیل انسانی است.

 

بر این اساس، در مجموعه تعالیم اسلامی، از جمله در آیات قرآنی، به مسئله زینت و جمال و زیبایی توجهی خاص شده است. هرچند اسلام توصیه به خودآرایی دارد، هرگز این امر را منحصر به زینت ظاهری نمی کند، بلکه اسلام با پرداختن به جنبه های گوناگون مدگرایی تلاش خود را برای از بین بردن تهاجم فرهنگی نموده است.

 

منبع: داوود میر محمدی، نشریه نگهبان، 1396، شماره 157، ص 18

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، مد، مد و مدگرایی و جامعه دینی، مدگرایی از نظر روان شناختی و جامعه شناختی، خودنمایی و زیبایی، تنوع طلبی و نوگرایی، مد و مدگرایی در بین جوانان، مد و مدگرایی و سبک زندگی، مد و مدگرایی در رسانه های جمعی، شبکه های تلویزیونی و مد و مدگرایی، جهانی سازی مد و مدگرایی، مد و مدگرایی در اسلام، مدگرایی در اسلام، اسلام، پوشش شرعی، مد و مدگرایی و هویت فرهنگی، مد و مدگرایی در قرآن، تهاجم فرهنگی، مد و مدگرایی و تهاجم فرهنگی، انواع لباس های مد روز، زیورآلات مد روز، Fashion and moderation in the religious community

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">