سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

مد و مدگرایی و جامعه دینی

مدگرایی از نظر جامعه شناختی و روان شناختی

(قسمت دوم)

 

متغیرهای مدگرایی از دیدگاه اسلام

 

از دیدگاه اسلام متغیرهایی مهم در شکل گیری و تغییر پوشش و آرایش افراد تاثیر گذارند و برای تحقق پیدا کردن این متغیرها باید چند اصل رعایت گردد. یکی مقتضیات زمانی است. به عبارت دیگر، اسلام با توجه به منزلت و جایگاه اجتماعی افراد، شرایط معیشتی، جایگاه و شان افراد در جامعه، داشتن لباس هایی متعدد و مرغوب که در شان و جایگاه اجتماعی افراد باشد را مجاز دانسته است.

 

به علاوه مطابقت داشتن پوشش و آرایش با عرف جامعه از اصول ثابت اسلامی است که نقشی مهم در صیانت هویت ملی هر جامعه ای دارد و باید جوانانی که به دنبال مد می باشند نسبت به آن دقت بیشتری داشته باشند. همچنین مطابقت پوشش و آرایش با جنسیت افراد، رعایت عفاف و حیا مورد تاکید است.

 

تجمل گرایی و مدگرایی تشابه با کفار

 

اسلام مبنای خود را در پوشش، پرهیز از خودنمایی، مباهات و فخرفروشی قرار داده و کسانی را که به این منظور لباس می پوشند، مورد مذمت قرار داده است.

 

و سرانجام پرهیز از تشابه به کفار که پیشوایان دینی آن را اصل و الگوی مسلم دیگر در انتخاب پوشش، آرایش، شکل، مد و رنگ آن، به منظور صیانت از فرهنگ دینی مسلمانان در تمامی قرن ها تعلیم داده اند، مورد تاکید است. بر اساس این اصل کلی، تشابه به کفار، یعنی خود را در ظاهر به شکل غیر مسلمانان در آوردن حرام است.

 

ممنوعیت تقلید و شبیه کردن خود به کفار از آن جهت است که این گونه شبیه شدن محدود در پوشش نیست و با گذشت زمان و به طور طبیعی زمینه برای همرنگی های دیگری در سایر شئون زندگی فراهم می شود تا آنجا که به تدریج مومنان سبک زندگی صحیح خود را از دست می دهند و در سایه بیگانه شدن نسبت به فرهنگ اصیل خود ، در فرهنگ های بیگانه غرق می شوند و موجودیت دینی و ایمانی و هویت اصیل خود را از دست می دهند.

 

پیامبر اسلام (ص) فرموده اند: «هر که به گروهی تشبه جوید از آنان است»

 

منبع: داوود میر محمدی، نشریه نگهبان، 1396، شماره 157، ص 18

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، مد و مدگرایی و جامعه دینی، مدگرایی از نظر جامعه شناختی و روان شناختی، مد، مدگرایی، متغیرهای مدگرایی از دیدگاه اسلام، اسلام، پوشش و آرایش در دین اسلام، تجمل گرایی و مدگرایی تشابه با کفار، تجمل گرایی، تجمل گرایی در اسلام، خودنمایی و فخرفروشی در اسلام، کفار، تقلید، سبک زندگی اسلامی، پیامبر اسلام (ص)، Fashion Modality: Fashion in Psychology And sociological

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">