سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

فضای مجازی و خانواده

آسیب های ارتباطی در فضای مجازی برای خانواده ها

تلگرام

(قسمت دوم)

 

ربات های تلگرام چگونه اطلاعات شما را به سرقت می برند؟

 

یک ویژگی جالب در این اپلیکیشن امکان ساخت ربات برای آن می باشد و تاکنون ربات های خوب و کاربردی برای تلگرام ساخته شده است. بنابراین، همین ویژگی در کنار تمام خوبی هایی که دارد، می تواند به ابزاری برای سوء استفاده و دستیابی به اطلاعات کاربران تبدیل شود.

 

برخی از ربات های تلگرام قادر به هک کردن گوشی و دستیابی به اطلاعات شخصی شما هستند. روشی که بتوانید مطمئن شوید گوشی شما هک شده یا نه، این است که به قسمت setting تلگرام خود بروید. گزینه privacy and security را انتخاب کنید و بعد گزینه active sessions را بزنید. صفحه ای باز می شود که تعداد دستگاه هایی که با خط شما در حال استفاده از تلگرام هستند را نمایش می دهد.

 

این نکته هم کاملا روشن است که شاید شما هم با دیدن چندین کاربر در این صفحه که در حال استفاده از اطلاعات تلگرام شما هستند متعجب و متحیر شوید. واقعیت چیست؟ آیا واقعا چندین نفر گوشی شما را هک کرده اند و از کاربری شما استفاده می کنند؟ حال ببینید چطور این اتفاق امکان پذیر است.

 

دو راه رایج برای این عمل وجود دارد. وقتی کسی از گوشی یا لپ تاپ دیگری با وارد کردن شماره خط شما قصد وصل شدن به تلگرام را داشته باشد، تلگرام برای اطمینان، رمز فعالسازی به خط شما پیامک می کند و فرد تنها با وارد کردن آن رمز می تواند تلگرام را باز کند.

 

حال اگر شما گوشی خود را به کسی سپرده یا برای تعمیر داده باشید، آن فرد به راحتی به آن رمز دسترسی پیدا می کند و بعد هم می تواند آن پیامک را از گوشی شما پاک کند و شما هرگز متوجه آن نشوید. بهترین راه برای جلوگیری از چنین اقدامی این است که همیشه بخواهید در حضور خودتان گوشی تان را تعمیر کنند.

 

راه دیگر این است که گزینه terminate all other session را بزنید تا تمام دستگاه های دیگر که به تلگرام شما دسترسی دارند،  غیر از گوشی فعلی تان دسترسی شان قطع شود.

 

به طور کلی برای ایمن بودن از هر خطری بهتر است هر ربات یا برنامه ای را به اپلیکیشن خود اضافه نکنید و در انتخاب این موضوع دقت بیشتری به خرج دهید و در صورت مواجه شدن با برنامه ای ناشناس مثل setting به سرعت آن را پاک کنید.

 

نمونه ای از سرقت اطلاعات در تلگرام

 

افراد سودجو با شناسایی طعمه خود و ارسال پیامکی به نام شرکت تلگرام مبنی بر اینکه «برای جلوگیری از هک شدن تلگرام و سرقت اطلاعات شخصی خود، پیامکی حاوی رمز دستوری برای شما ارسال خواهد شد، با ارسال این رمز دستوری برای ما از هک شدن تلگرام خود جلوگیری کنید»، به محض ارسال رمز برای شماره مورد نظر، تلگرام شخص قربانی هک می شود و هکر به تمامی اطلاعات از جمله تصاویر، فیلم ها، مخاطبان، فهرست دوستان و ...دسترسی پیدا خواهد کرد.

 

نتیجه گیری

 

شبکه تلگرام با توجه به آنچه گفته شد، شبکه ای ناامن برای کلیه کاربران می باشد؛ زیرا بانیان و سرورهای تلگرام (این شبکه پیام رسان) در کشورهای غربی و اروپایی می باشد و کلیه اطلاعات مبادله شده در این پیام رسان برای آنان دخیره خواهد شد. بنابراین باید این هوشیاری را داشته باشیم که اطلاعات دارای طبقه بندی و همچنین اطلاعات و تصاویر شخصی و خانوادگی خود را در این شبکه قرار ندهیم.

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۱)

کاربردی بود
پاسخ:
سلام.
قابل نداشت.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">