سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

فضای مجازی و خانواده

ارتباط موزائیکی افراد خانواده در سایه فضای مجازی

 

گرایش قشرهای مختلف جامعه، به ویژه نسل جوان و نوجوان به استفاده از شبکه های اجتماعی باعث شده است تا کارشناسان نسبت به هدر رفت اوقات فراغت در فضای مجازی و آسیب هایی که آنان را تهدید می کند هشدار دهند. امروزه استفاده از شبکه های مجازی بخشی مهم از وقت و ساعات زندگی خانواده ها و جوانان و حتی کودکان را به خود اختصاص داده است.

 

کاهش احساس و عواطف، بروز دوستی ها و عشق های مجازی، سوء استفاده از دختران و پسران، فرار از خانه، کلاهبرداری اینترنتی، سرقت اطلاعات، خیانت زوجین و از هم گسیختگی و فروپاشی خانواده ها  از جمله مواردی هستند که ممکن است جوانان و خانواده را در صورت نداشتن مدیریت درست گرفتار کنند. در این میان علاوه بر سیاست گذاری و برنامه ریزی درست از سوی دستگاه های ذی ربط، خانواده ها نیز نقشی مهم برای کاهش آسیب های نوپدید ناشی از فضای مجازی دارند.

 

فضای مجازی: اتصال، نه ارتباط

 

خانواده ها باید به فرزندان خود این آموزش را بدهند که فضای مجازی و شبکه هایی مانند تلگرام اتصال ایجاد می کنند و نه ارتباط؛ بنابراین باید استفاده از این وسایل و شبکه های ارتباطی به درستی هدایت شود تا بتوانیم از امکانات فضای مجازی  با استفاده از قواعد و مقررات، درست استفاده کنیم که البته آموزش این قواعد و مقررات نیز ضروری می باشد.

 

گسترش فرهنگ غرب هدف اصلی فضای مجازی

 

در کل هدف اصلی ایجاد فضاهای مجازی صرف نظر از اینکه جنبه مثبت اطلاع رسانی دارد، بر اساس نظریه گسترش فرهنگ و تمدن غرب ایجاد شده است. غرب با این هدف که جوانان بهترین وسیله برای سرمایه گذاری و رسیدن به هدف هستند، برنامه ریزی خود را روی آنان متمرکز کرده است و چون جوانان احساسی و آسیب پذیر هستند، تحت تاثیر قرار گرفتن آنان بیش از سایر سنین است. این موضوع از مجموعه های تلویزیونی شروع شده و هدف تمامی آنها تزلزل بنیان خانواده و روابط درون خانواده، روابط اجتماعی و بی تفاوتی نسبت به ارزش ها و هنجارهای فرهنگی، سنت ها، اعتقادها، پایبندی به اصول و ... بوده که مورد تهاجم قرار گرفته است.

 

افزایش طلاق و اعتیاد ناشی از استفاده از فضای مجازی

 

به عقیده جامعه شناسان، صدمه استفاده از فضا و شبکه های مجازی در مرحله اول، خانواده ها و سپس اجتماع را در بر می گیرد، حتی می تواند بدبینی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد کند و تمام ارزش ها را مورد شک و تردید قرار دهد. آسیب های فضای مجازی به گونه ای است که در حال حاظر در مهمانی، خانه، مترو و ... همه به دنبال استفاده از تلفن همراه هستند و زندگی و تعامل های بیمار گونه، به خصوص در شهرهای بزرگ مشاهده می شود.

 

موزائیکی شدن روابط درون خانواده

 

افراد خانواده مانند موزائیک کنار یکدیگر قرار گرفته اند، اما هیچ کدام یکدیگر را حس نمی کنند و همه به دنبال چت و استفاده از جاذبه های فضای مجازی هستند و اینگونه است که تعامل ها به هم زده شده و انسان ها مانند ربات بی حس شده اند. این روند باعث سست و صوری شدن روابط درون خانواده شده است. خیانت، نادیده گرفتن یکدیگر و بی توجهی  نیازهای زوجین و فرزندان از جمله آثار منفی دنیای جدید و استفاده از فضای مجازی در میان خانواده ها هستند.

 

نتیجه گیری

در حال حاضر کاستی ها و شناخت کافی نداشتن به آسیب های فضای مجازی و آثار مخرب آن در جامعه، وضعیت فرهنگی کشور را از بحران به تهدید تبدیل کرده است. پس لازم است به جای ندیدن آمارها و چشم پوشی از آنها، برای برنامه ریزی و ارائه اقدام های لازم به منظور کاهش آسیب های ناشی از فضای مجازی و ماهواره ای، اقدام کرد. هر چند زمان زیادی از دست رفته است، به قول معروف ماهی هروقت از آب گرفته شود تازه است؛ پس باید با حفظ اصالت خود و توجه به فرهنگ غنی اسلامی ایرانی، برنامه ریزی و اقدام کرد. برای بهبود وضعیت خانواده ها  از هم اکنون باید تدابیری اندیشید.

 

نویسنده: مهدی احمدی

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

  • ۹۷/۰۱/۱۹
  • سرباز عقل

Cyberspace

Cyberspace and family

family

آسیب های سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی شبکه های اجتماعی

آسیب های سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی فضای مجازی

آسیب های شبکه های اجتماعی

آسیب های فضای مجازی

اتصال و ارتباط در فضای مجازی

ارتباط موزائیکی افراد خانواده در سایه فضای مجازی

اسرافیل

اطلاع رسانی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

افزایش طلاق و اعتیاد ناشی از استفاده از فضای مجازی

تلفن همراه

تلویزیون

تلگرام

تهاجم

جوانان

خانواده

خیانت و فضای مجازی

ربات

روابط اجتماعی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

روابط درون خانواده و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

سرقت اطلاعات در فضای مجازی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی و خانواده

شبکه های ارتباطی

عشق در فضای مجازی

غرب

فرهنگ

فرهنگ ایرانی اسلامی

فرهنگ و تمدن غرب

فضای مجازی

فضای مجازی و خانواده

فضای مجازی و فروپاشی خانواده ها

ماهواره

مترو

نوجوانان

چت

کلاهبرداری اینترنتی

کودک

کودکان

کودکان در فضای مجازی

کودکان و شبکه های اجتماعی

گسترش فرهنگ غرب هدف اصلی فضای مجازی

گوشی موبایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">