سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

امریکا به کجا می رود؟

زندگی در سایه جنگ و خشونت (قسمت سوم)

 

بسیاری از روشنفکران، متفکران و اندیشمندان امریکا از سیاستگذاری جنگ طلبانه امریکا پشتیبانی کرده اند. جان دیوئی فیلسوف، متفکر و جامعه شناس امریکایی در حالی از سیاست های وودرو ویلسون در زمان جنگ جهانی اول حمایت کرد که خود را به عنوان رهبر یک گروه ترقی خواه به جامعه و مردم امریکا معرفی کرده بود

 

انگلیسی ها همیشه کوشش داشته اند افکار و اندیشه طبقات روشنفکر و نخبه امریکا را در نفوذ خود قرار دهند و پروپاگاندای آنها برای جذب و ورود امریکا به تئاتر جنگ اروپایی بی تاثیر نبوده است.

 

وقتی پروپاگاندای دولت ها با حمایت نخبگان و روشنفکران همراه شود، اغلب موثر واقع می شود. کنترل مردم به وسیله یک طبقه ویژه روشنفکر، یکی از سیاستگذاری های هیئت حاکمه ایالات متحده امریکا بوده است.

 

در این نظریه طبقه سرمایه دار و تحصیل کرده امریکایی با ولادیمیر لنین رهبر انقلاب روسیه همفکر است. لنین اعتقاد داشت که یک طبقه روشنفکر انقلابی باید کارگران و زحمت کشان جامعه را هدایت کند.

 

یکی از روشنفکران امریکا که در طول قرن بیستم با جنگ و افکار عمومی سروکار داشت و مدتی نیز به عنوان یکی از مسئولان در ورود امریکا به جنگ جهانی اول شرکت داشت، فیلسوف، نویسنده و روزنامه نگار امریکایی به نام والتر لیپمن بود. او در انجام پروپاگاندای دولت امریکا در جنگ جهانی اول حضوری موثر داشت. وی ظهور شیوه جدید پروپاگاندا در قرن بیستم را یک نوع انقلاب در دموکراسی دانست که هدف آن تحصیل و به دست آوردن توافق باورها و اعتقادهای مشترک جامعه است.

 

لیپمن نظریه پرداز گروه و طبقه ای است که در امریکا به عنوان لیبرال های مترقی شناخته شده اند. شعار اصلی این نویسنده «دموکراسی ترقی خواه» بود. او عقیده داشت که بیشتر مردم جامعه در دنیای غرب به ویژه در امریکا یک «گله گیج شده» است که می تواند از سوی یک گروه مشخص نخبه که در آن واحد بیدار و آماده اند، هدایت شوند.

 

این گروه گله گیج شده یا گم شده باید تماشاگر باشند نه شرکت کننده در تصمیم ها و امور عمومی. آنها اجازه دارند بگویند که «شما رهبر ما باشید» ولی لیپمن از توجیه خرد گرایی و منطق این نظریه خودداری می کند و نمی گوید وجدان اخلاقی آن از کجا سرچشمه می گیرد، زیرا از دیدگاه او بیشتر مردم احمق یا کودن هستند و مسائل را آن طور که باید درک نمی کنند.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 236

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، جنگ و خشونت در امریکا، روشنفکران امریکا، جنگ های امریکا، جان دیوئی، فیلسوفان امریکا، جامعه شناسی امریکا، وودرو ویلسون، جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، جامعه و مردم امریکا، کشور انگلستان، پروپاگاندای امریکا، پروپاگاندا، جنگ های اروپا، نخبگان امریکا، دولت امریکا، ایالات متحده امریکا، ولادیمیر لنین رهبر انقلاب روسیه، کشور روسیه، انقلاب روسیه، افکار عمومی امریکا، والتر لیپمن، روزنامه های امریکا، دموکراسی در امریکا، باورها و اعتقادات مردم امریکا، لیبرالیسم در امریکا، لیبرال های امریکا، لیبرال های مترقی در امریکا، غرب

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">