سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

امریکا به کجا می رود؟

زندگی در سایه جنگ و خشونت (قسمت دوم)

 

آمریکا و استعمار و امپریالیسم

 

بر اساس مطالعات مفصل آماری و تجربی- که کوینسی رایت، عضو هیئت علمی دانشگاه شیکاگو در دهه های 1930م. و 1940م. از پدیده جنگ انجام داد و نتایج آن سال 1942م. در دو جلد کتاب از سوی آن دانشگاه منتشر شد- در چهار قرت گذشته، جنگ بیش از پیش و به طور مستمر بر زندگی غربی ها و به ویژه امریکایی ها تسلط داشته است.

 

از دیدگاه تاریخ نویسان و جامعه شناسان غرب، آنچه رابطه بین سزار و رومی ها و ناپلئون و فرانسوی ها را پیوند داد، چیزی جز جنگ و فرهنگ آن نبود.

 

در اوایل قرن بیستم، روان شناس برجسته امریکایی ویلیام جیمز کتابی به نام معادل اخلاقی جنگ نوشت و در آن پیشنهاد کرد که جوامع غربی در مقابل عوامل جنگ باید به دنبال انگیزه هایی بروند که در عین اینکه کاربرد همبستگی و اتفاق داشته باشد، از عواقب و خسارت های مالی و جانی که بر اثر اختراع و توسعه سلاح های مدرن به وجود آمده است نیز، جلوگیری کنند.

 

به عبارت دیگر از دیدگاه این فیلسوف و روان شناس غربی، هم اصول اخلاقی و هم معادله های معنوی می تواند جایگزین احساسات و انگیزه های جنگ برای جامعه و ملت سازی باشد.

 

به گفته ماکس وبر جامعه شناس آلمانی قرن بیستم، زندگی اجتماعی نظامی و ارتشی به اجتماع راهبان مسیحی قرون وسطی شباهت دارد. در تمدن غرب و در راس آن امریکا، گسیختگی خویشاوندی و ترک خانواده، با تشکیل جوامع نظامی همراه بوده است.

 

کتاب هنر جنگ نوشته ماکیاولی که در سال 1521م. منتشر شد، نه تنها استراتژی جدید جنگ و جامعه نظامی- سیاسی آن روز غرب را ترسیم کرد، بلکه چون ماکیاولی از فئودال ها بود، بنابراین تضعیف و اندهدام فئودالیسم را به خوبی درک کرده بود و سعی کرد در آثار خود، مدلول های جامعه نظامی- سیاسی قرون آینده را در شکل و شمایلی جدید تصویر کند، تصویری که مورد قبول نیز واقع شد.

 

در طول تاریخ ایالات متحده امریکا همواره پیوندی ناگسستنی بین جنگ، حکومت و نظام وجود داشته است. جامعه امریکا یک جامعه جنگی است و دقیقا شکست در جنگ، شکست جامعه را نیز در پی دارد. جنگ ویتنام، جنگ عراق، جنگ افغانستان و ... گویای این واقعیت است.

 

هزینه های مالی، جانی، انسانی، وجدانی و معنوی این جنگ ها و تناقض های حاصل از آن، یکی از علل اصلی افول امپراتوری امریکا خواهد بود، افولی که از هم اکنون آغاز شده است.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 235

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، جنگ و خشونت در امریکا، دانشگاه شیکاگو، جنگ های امریکا، غرب، غرب شناسی، تاریخ امریکا، اخلاق در جوامع غربی، تسلیحات نظامی امریکا، روان شناسان امریکایی، روان شناسی غربی، جامعه و مردم امریکا، کشور آلمان، تمدن غرب، قدرت نظامی امریکا، ماکیاولی، ماکس وبر، جنگ امریکا و ویتنام، جنگ امریکا و عراق، جنگ امریکا و افغانستان، ارتش امریکا

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">