سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

امریکا به کجا می رود؟

زندگی در سایه جنگ و خشونت در امریکا

(قسمت پنجم)

 

آمریکا و استعمار و امپریالیسم

 

خشونت و پرخاش جویی و جنایت یکی از بزرگترین بحران های اجتماعی داخلی امریکاست. در کارخانه های اسلحه سازی دستی این کشور در هر پنج و نیم ثانیه، یک هفت تیر یا تفنگ تولید می شود و هر چهارده دقیقه یک نفر بر اثر جنایت و خشونت جان خود را از دست می دهد.

 

شهروندان امریکایی، بر اساس قانون اساسی امریکا می توانند با خود اسلحه حمل کنند. به یاد دارم، در سال 1994م. آمار خشونت و جنایت به قدری بالا رفته بود که بزرگترین عنوان روز دوم ژانویه آن سال روزنامه واشنگتن پست در صفحه اول این بود: « گسترش خشونت، سلامتی کودکان را مسموم می کند» متاسفانه از میزان خشونت و جنایت از آغاز قرن بیست و یکم نه تنها کاسته نشده است، بلکه در برخی مراتب فزونی یافته است.

 

در امریکا، در کشوری که هفت تیر و تفنگ به صورت یک کالای معمولی در بازار ردوبدل می شود، بیش از 200 هزار فروشنده سلاح های دستی وجود دارد. عمده کسانی که جواز فروشندگی سلاح های دستی دارند بیشتر از تعداد رایج ترین رستوران های امریکا یعنی مک دونالد است. اکنون بیش از 250 میلیون سلاح دستی در دست مردم امریکاست. به عبارت دیگر، به طور متوسط برای هر فرد هفت سال به بالای امریکایی یک سلاح دستی وجود دارد. علل افزایش پرخاش جویی و جنایت در امریکا پیچیده است، ولی ریشه های آن را می توان در عوامل زیر خلاصه کرد:

 

1 :: دسترسی آزاد به هفت تیر، تفنگ و سلاح های دستی و تولید، توزیع، فروش و خرید آسان آن

 

2 :: تنزل نهادهای اجتماعی و اخلاقی، از جمله فروپاشی خانواده

 

3 :: توجه به سلاح های دستی به عنوان نمودار قدرت و آزادی فردی

 

4 :: توسعه فرهنگ مصرف گرایی و مادیات

 

5 :: تنزل اوضاع اقتصادی، افزایش بیکاران، فقر و مسائل نژادی

 

6 :: گسترش و استعمال مواد مخدر و معامله ها و اختلاف های حاصل از آن

 

7 :: خشونت بی حد و حصر در برنامه های رسانه ها، از جمله تلویزیون، سینما و صنایع تفریحی

 

8 :: مشکلات نظام دادخواهی و قضایی.

 

نتیجه این خشونت در تمام ایالت های امریکا، نبود امنیت اجتماعی بوده است؛ به طوری که در بیشتر شهرهای امریکا با آغاز غروب و تاریکی، رفت  آمد در خیابان ها کم می شود. بیشتر پارک های امریکا به علت نبودن امینت پس از غروب آفتاب تعطیل می شود. در بسیاری از ایالت های امریکا رفت و آمد جوانان کمتر از 16 سال پس از ساعت 10 شب در خیابان ها ممنوع است، مگر اینکه همراه والدین خود باشند.

 

مسئله خشونت بیشتر از هر چیز دیگر، یک مسئله اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی است. در عین حال، آماری که از مجرمان جانی شهر واشنگتن، پایتخت امریکا، تهیه شده است، نشان می دهد فقط یک چهارم آنها از راه دادگاه روانه زندان شده اند و بیش از سه چهارم مجرمان به دلایل مختلف به هیچ روی زندان را ندیده اند. این در شرایطی است که امریکا از نظر تعداد زندان و ظرفیت زندان هایش در جهان کم نظیر است.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 238

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، امریکا به کجا می رود؟، زندگی در سایه جنگ و خشونت در امریکا، جنگ و خشونت در امریکا، جنایت در امریکا، بحران های اجتماعی امریکا، کارخانه های اسلحه سازی امریکا، آزادی اسلحه در امریکا، آزادی اسلحه در قانون اساسی امریکا، روزنامه واشنگتن پست امریکا، فروشگاه های اسلحه در امریکا، قانون اسلحه در امریکا، رستوران های امریکا، رستوران های زنجیره ای مک دونالد در امریکا، فروپاشی خانواده در امریکا، تنزل نهادهای اجتماعی و اخلاقی در امریکا، آزادی فردی در امریکا، فرهنگ مصرف گرایی در امریکا، بیکاری و فقر و رکود در امریکا، مواد مخدر در امریکا، خشونت در رسانه های امریکا، امنیت اجتماعی در امریکا، شهرهای امریکا، پارک های امریکا، زندان های امریکا، American studies: War and violence in America

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">