سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

فراز و فرود قدرتِ امریکا

طمع، ترس و جهالت در امریکا

(قسمت اول)

 

ما شاهد غروب امپراتوری امریکا هستیم؛ پس می توان پرسید علل افول و دلایل تئوریک این زوال چیست؟ علل افول امپراتوری امریکا را می توان در سه عامل اصلی، خلاصه کرد و بیان کرد:

 

  1. طمع
  2. ترس
  3. جهالت

 

البته این سه عامل در هر سیستم زنده اجتماعی وجود دارد، از افراد، گروه ها و سازمان ها گرفته تا حکومت ها و دولت ها. ولی میزان آسیب پذیری هر سیستم با کیفیت و کمیت این سه عامل در طول زمان و مکان و با درجه تهذیب نفس هر سیستم متغیر بوده و ارتباط کامل دارد. در امریکا میزان طمع، ترس و جهالت، در سیستم سرمایه داری ویژه ایالات متحده به سطح بالایی رسیده است.

 

طمع بیش از هر عامل دیگری اساس و قلب سرمایه داری امریکا را تشکیل می دهد، طمع برای مالکیت اراضی بیشتر، طمع در زراندوزی و ثروت فراوان و بی حد و حصر، طمع در کسب و نگه داری قدرت، برتری و تسلط بر سایرین، طمع در مصرف گرایی، طمع به عنوان یک هدف، غایت و ارزش اصلی، طمع در مبارزه و جنگ با طبیعت و حتی علیه طبیعت، طمع برای هر آنچه بیشتر و بزرگتر است، طمع به عنوان انگیزه اصلی در توسعه، به ویژه توسعه اقتصادی، پیشرفت فردی و سازمانی.

 

ترس از دیگران، ترس از خود، ترس از تسخیر امریکا و حمله به ایالات متحده امریکا، ترس به عنوان یک عامل وحدت، ترس به عنوان یک عامل بازاریابی و اقناع، ترس از کمونیسم، ترس از اسلام، ترس از تروریسم، ترس از سقوط بورس و بحران اقتصادی، ترس از بمب های هسته ای تولید شده، ترس از کمبود و نایابی کالاهای مورد نیاز (مانند نفت و انرژی در آینده) که بیشتر، نتیجه طمع ورزی های گسترده بوده است.

 

جهالت و ناآگاهی از فرهنگ دیگران، جهالت و غرور، پایین بودن سطح دانش و فرهنگ عمومی، کیفیت نامطلوب آموزش و پرورش ابتدایی و متوسطه، تعصب های دینی و نژادی، بی توجهی به شعر، ادبیات و فلسفه در جامعه، کیفیت پایین رسانه های جمعی، تعصب های شدید سیاسی و باورهای اعتقادی، سادگی همراه با ساده لوحی عمومی، اعتقاد و باور به اینکه امریکا تقریبا در همه چیز بالاتر و بهتر از سایر نظام هاست.

 

طمع، ترس و جهالت مثلث بحران امروز امریکا را تشکیل می دهد و مشکل سیاست گذاری نفت و انرژی امریکا در نیم قرن اخیر، نشانه خوبی از این بحران است. اکتشاف نفت در قاره امریکا و دسترسی این کشور به منابع نفتی سایر کشورها عامل بسیار بزرگی در پیشرفت صنعتی و اقتصادی ایالات متحده امریکا و برتری آن بر سایر کشورها بود.

 

در قرن بیستم، زمانی که هنوز امپراتوری انگلستان با کشف نفت در مسجد سلیمان ایران برای تامین نیازهای سوخت خود بر زغال سنگ تکیه می کرد امریکایی ها با اکتشاف و مالکیت منابع نفتی در تگزاس و ایالت های جنوبی و با دسترسی به چاه های نفت عربستان سعودی، گوی سبقت استفاده از نفت را از سایر قدرت ها ربوده بودند. ولی امروزه همین نفت و انرژی و استفاده غیر منطقی از آن، یکی از مشکلات اصلی امپراتوری امریکا شده است.

 

نویسنده: پروفسور حمید مولانا در کتاب امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیرکبیر

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">