سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

فراز و فرود قدرتِ امریکا

طمع و مسئله انرژی در امریکا

(قسمت سوم)

 

مسئله نفت و انرژی فقط یک زاویه از طمع و بحران بزرگ امریکا را نشان می دهد. طمع یک عارضه فرهنگی و ملی امریکاست که در تمام شئون اقتصادی، سیاسی و نظامی آن رسوخ کرده است. طمع بسیار نه تنها ترس ایجاد می کند، بلکه چشم و گوش هر نظام و سیستمی را به حقایق و واقعیت ها می بندد. امپراتوری انگلیس در دهه های بین 1920 و 1940م. هنگامی روند نزولی را طی می کرد که اشتها و طمع ان برای تسلط بر چاه های نفت افزایش یافته بود، ولی هنوز 80 درصد سوخت داخلی آن از زغال سنگ تامین می شد.

 

در سال های آینده با ادامه دخالت های نظامی امریکا در دنیا، سه اتفاق مهم می تواند کمر اقتصاد امپراتوری ایالات متحده امریکا را بشکند: افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، گذار و انتقال دلار امریکایی به یوروی اروپایی در معامله های بین المللی و انرژی به عنوان واحد پول بین المللی و تزلزل بازار در مقابله با چهار تریلیون بدهی های بین المللی امریکا که روزانه در حال افزایش است.

 

عامل طمع، امپراتوری امریکا را در مدت یک قرن از اختیار کامل به وابستگی کشانده است. در اوایل قرن بیستم و در اوج قدرت امپراتوری بریتانیا یکی از جغرافی دانان انگلیسی به نام سر هالفورد مکیندر قسمت بزرگی از قاره آسیا و اروپا را که از چین شروع شده و تا دامنه کوه های اورال به اروپا وصل می شود، به نام اوراسیا نامید و مدعی شد که کنترل این سرزمین وسیع، که او آن را قلب دنیا نامید، برای هر امپراتوری به ویژه بریتانیا ضروری است.

 

از زمان سقوط شوروی تا امروز، سیاست گذاران و نخبگان امپراتوری امریکا این گفته جغرافی دان انگلیسی را تکرار می کنند. ژبیگنیو برژینسکی رئیس امنیت ملی کاخ سفید نیز سال ها قبل در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر کتابی در مورد اهمیت حیاتی اوراسیا برای امریکا نوشت و سلطه و هژمونی ایالات متحده امریکا را برای آسیای مرکزی، خاورمیانه، قسمتی از جمهوری های روسیه و اروپای شرقی لازم دانست.

 

امروز امریکا به دنبال کنترل منابع انرژی استراتژیک و بازارهای اوراسیاست و عملیات نظامی ایالات متحده امریکا از افغانستان، عراق و خلیج فارس گرفته تا جمهوری های آسیای مرکزی و اروپای شرقی، برای اجرای این نقشه است. ولی امریکا به تدریج کنترل اقتصادی و نظامی این منطقه را از دست می دهد، زیرا امریکا با قدرت انسانی و جمعیت کم (در مقابله با چین، هند و بقیه کشورهای این منطقه) توانایی استقرار سرباز و قشون کافی ندارد و به همن دلیل، با اجرای نقشه استراتژیک خود موسوم به دگرگونی نظامی می کوشد کمبود نیروی انسانی و پراکندگی قدرت نظامی خود را با استفاده از تسلیحات کشتار جمعی مانند: بمب های هسته ای تاکتیکی، موشک های منهدم کننده زیرزمینی و ... انجام دهد.

 

از نظر انرژی و نیاز به سوخت، امپراتوری امریکا برای استفاده از منابع نفت و گاز منطقه اوراسیا بر قوای نظامی خود تکیه می کند؛ ولی همانطور که تجربه های جنگ عراق نشان داده است، برد و باخت جنگ دو چیز بسیار متفاوت است. هزینه های زیاد نظامی و پراکندگی بی حد و اندازه قوای زمینی، دریایی و هوایی امریکا در قاره های مختلف، باعث شده است که بدهی و وام دولتی (یه با عبارت ساده تر ملی) امریکا به بیش از چهار تریلیون دلار برسد که در تاریخ این کشور بی سابقه است.

 

وزیر انرژی امریکا، اسپنسر ابراهام در اولین کابینه جرج بوش (پسر) در سال 2002م. کمی پس از انفجارهای 11 سپتامبر 2001م. در سخنرانی خطاب به مدیران شرکت های نفت و گاز و انرژی امریکا در انستیتوی پترولیوم امریکا گفت:

 

«شما و همکاران قبلی شما در بخش نفت و گاز نقش بزرگی را در قرن بیستم- که به قرن امریکا موسوم شده است- ایفا کرده اید»

 

کودتای 28 مرداد سال 1332ش. در ایران که از سوی امریکا و انگلیس انجام شد، نه تنها خاندان پهلوی را برای مدتی دیگر به قدرت رساند، بلکه بالاتر از همه نفت ایران را بین کنسرسیوم و شرکت های بزرگ دنیا که امریکا سهم بزرگی از آن داشت، تقسیم کرد. جان دی راکفلر سرمایه دار معروف امریکا و صاحب کمپانی بزرگ نفتی استاندارد در سال 1909م. در کتاب خاطرات پراکنده خود چنین یاداوری می کند:

 

«یکی از بزرگترین یاوران و حمایت کنندگان ما، وزارت خارجه امریکا بوده است. سفیران، وزیران و کنسولگری های ما کوشش کرده اند راه بازارها را در دورترین نقاط برای ما باز کنند»

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم، 1390، ص 248

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

  • ۹۷/۰۱/۱۴
  • سرباز عقل

American studies

The energy issue in America

آسیای مرکزی

اسرافیل

اقتصاد امپراتوری ایالات متحده امریکا

امریکا

امریکا شناسی

امنیت ملی امریکا

امنیت ملی کاخ سفید

امپراتوری انگلیس

امپراتوری بریتانیا

انرژی

انرژی در امریکا

اوراسیا

بدهی های بین المللی امریکا

بمب های هسته ای تاکتیکی

تسلیحات کشتار جمعی

جان دی راکفلر سرمایه دار معروف امریکا

جغرافیا

جنگ های خلیج فارس

جیمی کارتر

خاندان پهلوی

دخالت های نظامی امریکا در دنیا

دلار امریکایی

رئیس امنیت ملی کاخ سفید

سر هالفورد مکیندر

سقوط شوروی

شرکت های نفت و گاز و انرژی امریکا

طمع و مسئله انرژی در امریکا

عملیات نظامی ایالات متحده امریکا

فراز و فرود قدرت امریکا

قاره آسیا و اروپا

قدرت نظامی امریکا

قیمت نفت در بازارهای جهانی

منابع انرژی استراتژیک

موشک های منهدم کننده زیرزمینی

نفت و گاز در امریکا

نیروی زمینی هوایی دریایی امریکا

هژمونی ایالات متحده امریکا

واحد پول بین المللی

وزارت خارجه امریکا

چاه های نفت

چاه های نفت ایران

ژبیگنیو برژینسکی

کشور روسیه

کشور هند

کشور چین

کودتای 28 مرداد سال 1332ش

کوه های اورال

یوروی اروپایی

نظرات  (۱)

  • آقای سر به هوا :)
  • یه جا خوندم چند روز پیش که که گفته بود ترامپ تو سخنرانی خودش گفته تا الان 7تریلیون دلار خرج جنگ تو خاورمیانه شده و ما بزودی سوریه را ترک میکنیم!
    پاسخ:

    سلام علیکم.

    اینکه اینقدر توی خاورمیانه هزینه کردن کاملا درسته و شاید بیشتر هم باشه.
    اما ذکر دو نکته مهمه:

    1- بسیاری از هزینه هایی که امریکا در خاورمیانه کرده، با غارت بسیاری از منابع طبیعی و غیر طبیعی، منابع پولی و تسلیحاتی و ... جبران کرده. (که البته معمولا آدمای زیادی به این نکته توجه نمی کنن)
    برای اینکه جهان فکر کنه دولت امریکا برای صلح در خاورمیانه حاضره هزینه های هنگفتی بکنه، پشت سر هم میگن که اینقدر هزینه کردیم، اونقدر هزینه کردیم. که این سیاست دو مزیت مهم برای امریکا داره:
     اول اینکه همانطور که عرض کردم کسی متوجه غارت کشورهای خاورمیانه از جانب امریکا نمیشه و این وسط تنها چیزی که به چشم میاد هزینه هاییه که امریکا برای صلح در خاورمیانه کرده. دوم اینکه امریکا به عنوان یک ناجی به چشم میاد. کشوری که حاضره برای صلح در خاورمیانه از خودش هزینه کنه و حتی زندگی رو برای مردم خودش سخت کنه. (شما انتظار دارید مردم جهان که بیشترشون در جهل به سر میبرن در مورد همچین کشوری چه فکری بکنن)

    2- تخلیه نیروهای امریکا از سوریه تبلیغات رسانه ای محضه. 
    امریکا هیچ وقت خاک خاورمیانه به خصوص سوریه رو ترک نمیکنه. وجود قوای نظامی امریکا در خاورمیانه برای امنیت رژیم صهیونیستی و ایجاد یک مانع بین ایران با سرزمین های اشغالی و فلسطین فوق العاده ضروری و حیاتیه. پیش برد اهداف صهیونیست ها برای تسلط بر فلسطین نیاز به یک سگ هار در منطقه داره. (گروه های متعدد تروریستی و تکفیری رو هم اضافه کنید به این سگ هار)
    در واقع وجود آشوب و جنگ و درگیری بین گروه های مختلف و ایجاد تفرقه بین قومیت ها، مذاهب و ادیان متنوعی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد، اذهان جهانیان رو از مسئله اول دنیای اسلام یعنی فلسطین منحرف می کند و اون هارو متوجه مسائل کم اهمیت تر میکنه. بنابراین از این نظر هم وجود امریکا که آلت دست صهیونیست هاست در خاورمیانه ضروریه.

    نکته دیگه اینکه اراده وحدت که با تمام قدرت از سوی ایران در خاورمیانه در حال دنبال شدنه در تضاد کامل با منافع امریکاست (یعنی اراده تفرقه)
     با توجه به اینکه سوریه یکی از حلقه های مهم وحدت و انسجام امت اسلامی در منطقه است از این نظر هم وجود امریکا برای حضور در سوریه برای ایجاد تفرقه و جلوگیری از وحدت مسلمانان کاملا حیاتیه.

    نکته بسیار مهم این وسط اینه که ما امریکا رو به عنوان یک وجود مستقل در خاورمیانه نشناسیم، بلکه اون رو به عنوان یک وسیله برای اجرای طرح های صهیونیست ها در نظر بگیریم. توجه به این نکته باعث میشه که وجود امریکا در خاورمیانه به خصوص سوریه را منطقی و حتمی و طولانی مدت بدانیم.

    بابت جواب طولانی واقعا عذر خواهی می کنم.
    نکته ای رو مطرح کردید که لازم بود از چند زوایه مختلف بهش پرداخته بشه. هر چند که از نظر خودم جواب کامل نبود ولی چند نکته کلیدی توش بود.

    با این حال اگر موضوع و نکته ای برای روشنگری مردم به ذهنتون میرسه بفرمایید از اطلاعات همدیگر استفاده کنیم.

    ممنون و سپاس از توجه و نظرتون.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">