سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

جامعه و مردم امریکا

ملت سازی امریکایی (قسمت چهارم)

 

در یک قرن اخیر، بیشتر کسانی که به امریکا مسافرت و از این کشور دیدن کرده و یا مدتی در آن اقامت داشته اند، همیشه دو موضوع، تعجب آنها را بر انگیخته است. نخست کمبود اطلاعات، نا آگاهی و دانش امریکایی ها از امور بین المللی و فرهنگ دیگران و دوم یکنواخت بودن افکار و جهان بینی امریکایی ها به خود و کشورشان  یعنی ایالات متحده امریکا.

 

هر دو موضوع با جریان اجتماعی شدن، شهروند شدن و امریکایی شدن در  نظام فرهنگی، آموزشی، رسانه ای، اقتصادی و سیاسی امریکا مرتبط است؛ آنچه که جامعه شناسان، مردم شناسان، روان شناسان و سیاست شناسان آن را ملت سازی، هویت ملی و وحدت ملی نامیده اند.

 

برای درک این پدیده باید به تاریخ برخورد امریکا با سایر تمدن ها و نیز نظام سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اداری، آموزشی و رسانه ای آن کشور و همچنین زیر ساخت ها، سازمان ها و نهادهای دینی، خانوادگی و نمادهایی توجه کرد که در طول تاریخ، مسیر جمهوریت، جامعه و نظام امریکا را هموار کرده است.

 

در کشوری که دین و مذهب رسمی و ملی اعلام نشده و قانون اساسی آن از آزادی ادیان صحبت می کند و عرفاً سیاست را از دین جدا می داند، بیشتر جمعیت آن از فرقه های مختلف مسیحی بنیان گذاری شده است. در حالی که تدریس، آموزش و خواندن کتاب های مذهبی در مدارس دولتی ممنوع است، در مدارس غیر دولتی و خصوصی، آموزش و دعای دینی و مذهبی آزاد بوده و در حقیقت صدها مدرسه در ایالت های مختلف از سوی ادیان و مذاهب مختلف تاسیس شده و اداره می شود.

 

تعداد قابل توجهی از دانشگاه ها و کالج های امریکا به مذاهب، ادیان و فرقه های مختلف تعلق دارد و اولین و قدیمی ترین و در بعضی موارد بهترین و معروف ترین دانشگاه های امریکا توسط کلیساها و فرقه های مختلف مسیحی بنیان گذاری شده است.

 

گرچه زبان اسپانیایی به علت حضور و مهاجرت نفوس اسپانیایی و به ویژه امریکا لاتین وسعت یافته، اما زبان رسمی و متداول و ملی امریکا همیشه انگلیسی بوده است.

 

تولد حضرت مسیح (ع)تنها روز تعطیل رسمی مذهبی در تقویم امریکاست که هر سال در 25 دسامبر به نام روز کریسمس جشن گرفته می شود؛ سایر روزها و ایام تعطیلات رسمی امریکا مبنای تاریخی (اکتشاف قاره امریکا توسط کریستوفر کلمبوس)، سیاسی (روز استقلال)، نظامی (روز احترام به جنگجویان و ارتش) و اقتصادی دارد.

 

پرچم امریکا یکی از مهمترین نمادهای ایالات متحده امریکاست. شاید در هیچ کشور دنیا استعمال و استفاده از پرچم در زندگی روزمره سیاسی، اقتصادی، مالی، فرهنگی و اجتماعی، به اندازه امریکا نباشد.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 25

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، جامعه و مردم امریکا، ملت سازی امریکایی، کشور امریکا، جهان بینی امریکایی، سبک زندگی امریکایی، رویای امریکایی، امریکایی شدن، ایالات متحده امریکا، نظام آموزشی امریکا، نظام سیاسی امریکا، سیاستمداران امریکا، وحدت ملی امریکا، هویت ملی امریکا، تاریخ امریکا، فرهنگ امریکا، دین در امریکا، ادیان امریکا، مسیحیت، دین و مذهب رسمی امریکا، قانونی اساسی امریکا، آزادی دین و مذهب در امریکا، فرقه های مختلف مسیحی، مدارس دولتی امریکا، مدارس خصوصی امریکا، دانشگاه های امریکا، کلیسا های امریکا، کشور اسپانیا، زبان انگلیسی، تولد حضرت مسیح (ع)، عید کریسمس، روز کریسمس، تعطیلات رسمی امریکا، پرچم امریکا

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">