سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

جامعه و مردم امریکا

ملت سازی امریکایی(قسمت دوم)

 

امریکا- امریکا شناسی- فرهنگ امریکا- دین و مذهب امریکا- اجتماع و جامعه امریکا- سیاست امریکا

 

همسایه و هم مرز شمالی امریکا کشور کانادا و همسایه و هم مرز جنوبی آن مکزیک است. ولی اغلب شهروندان امریکا به مردم کانادا به عنوان امریکایی می نگرند و رابطه امریکا با مکزیک در طول تاریخ رابطه یک کشور و نظام توسعه خواه با یک سرزمین و فرهنگ ستمدیده بوده است. قسمت قابل توجهی از ایالت های امروزی جنوب و غرب امریکا، از جمله کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا، بخشی از کشور مکزیک بوده که در اوایل قرن نوزدهم با زور و جنگ به ایالات متحده امریکا ملحق شده است.

 

 منابع بزرگ طبیعی، ثروت اقتصادی و صنعتی امریکا که از آغاز اکتشاف این قاره به دست اروپاییان به طور دائم و مستمر انباشته و استفاده شده، یک حس خود کفایی همراه با نعمت و رفاه به مردم امریکا می دهد.مصداق آن ضرب المثلی است که می گوید: « هر چیزی که شما بخواهید درست در همین ایالات متحده امریکا وجود دارد».

 

نظام آموزشی امریکا نیز چه در مراحل ابتدایی و متوسطه و چه در سطح دانشگاهی، در نفوذ فلسفه اصالت عمل (پراگماتیسم) بوده و با حمایت و پافشاری بر وحدت نظام و ایالات متحده امریکا به این انزوای فکری کمک کرده است.

 

امریکایی ها در عرف و تاریخ از ناسیونالیسم و ملی گرایی صحبت نمی کنند، چون واژه ملی گرایی ممکن است به تقویت ملیت های مختلف – که جمعیت امریکا را تشکیل می دهد- بیانجامد و در نتیجه به وحدت ملی آسیب برساند. به همین دلیل ملی گرایی امریکا همواره از جنبه نظری و عملی و سیاستگذاری در مفهوم و واژه امریکایی شدن خلاصه شده است.

 

این انزوای فکری، جغرافیایی، فرهنگی و آموزشی همراه با حس توسعه گرایی در تسخیر مرزهای نو با روش های نظامی، سیاسی، اقتصادی، تناقضی بزرگ در روان شناسی امریکا و امریکایی ها ایجاد کرده است. جهان داری و جهانی سازی امریکا از آغاز تاسیس جمهوری ایالات متحده امریکا از جهان شمولی فکری، ادراکی و کمبود آن در عذاب و رنج بوده است. این تناقض در گفتار و کردار بسیاری از روسای جمهور و نخبگان حاکم امریکا در طول تاریخ مشهود است.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکایی شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 22

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، جامعه و مردم امریکا، ملت سازی امریکایی، همسایگان امریکا، کشور کانادا، کشور مکزیک، شهروندان امریکا، زندگی در کانادا، تاریخ امریکا،  فرهنگ امریکا، ایالت های امریکا، ایالت کالیفرنیا، ایالت تگزاس، ایالت فلوریدا، ایالات متحده امریکا، صنعت امریکا، اروپا، مردم امریکا، نظام آموزشی امریکا، دانشگاه های امریکا، فلسفه اصالت عمل یا پراگماتیسم، ناسیونالیسم و ملی گرایی امریکایی، امریکایی شدن، جمعیت امریکا، نظام سیاسی امریکا، نظام امریکا، سبک زندگی امریکایی

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">