سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

جامعه و مردم امریکا

ملت سازی امریکایی (قسمت سوم)

 

امریکا- امریکا شناسی- فرهنگ امریکا- دین و مذهب امریکا- اجتماع و جامعه امریکا- سیاست امریکا

 

ژنرال جرج واشنگتن قهرمان جنگ های استقلال امریکا و اولین رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، عقیده داشت امریکا نباید خود را با توسعه گرایی و دخالت در امور دیگران گرفتار کند اما تعداد دیگری از موسسان جمهوری امریکا به این دکترین و منشور باور داشتند که امریکا باید به دنبال تقدم امپریالیسم از نوع لیبرال باشد.

 

توماس جفرسون یکی از نخستین روسای جمهور امریکا و از موسسان این جمهوری- که در تالیف قانون اساسی امریکا نیز نقش داشته و مدتی نیز به عنوان سفیر کبیر فرانسه خدمت کرد- دویست سال قبل نوشت که هر شهروندی دو کشور یا دو وطن دارد؛ یکی کشور، وطن و ملت خودش و دیگری فرانسه. امریکا وطن و کشور دوم بسیاری از شهروندان دنیا شده است و علل آن را باید در عوامل اقتصادی، مالی، سیاسی، علمی و صنعتی جستجو کرد.

 

ذهنیت برخی از روسای جمهور معاصر و نخبگان کنونی امریکا درباره خود و دیگران نیز گویای حقایق جالبی است.چه کسی گفته های رئیس جمهور اسبق امریکا، رونالد ریگان را در اولین سفر و بازدید او از امریکای لاتین (جنوبی) در دهه 1980م. فراموش کرده است؟ ریگان پس از بازدید و بازگشت از امریکای لاتین به خبرنگاران گفت: «تعجب خواهید کرد، آنجا (امریکای جنوبی) کشورهای جدا جدا و مختلف وجود دارد»

 

جرج دبلیو بوش، یکی دیگر از روسای جمهور امریکا، قبل از آنکه روانه کاخ سفید شود، تنها سه بار به خارج از کشور مسافرت کرده بود و در حقیقت نماینده خوبی از مردم امریکا بود که فقط 14 درصد آنها دارای گذرنامه هستند.

 

در طول تاریخ امریکا کوشش کرده است دنیا و دیگران را مدیریت کند؛ اما در شناخت دنیا همیشه اشکال داشته است.

 

در مبارزه های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا سال 2008م. حزب جمهوری خواه امریکا، خانم سارا پلین، فرماندار ایالت آلاسکا را به عنوان معاون کاندیدای ریاست جمهوری آن حزب انتخاب کرد؛ کسی که به خارج از کشور مسافرت نکرده بود و تنها تجربه بین الملل خود را نزدیک بود آلاسکا به سواحل شمالی روسیه و سیبری می دانست.

 

بر اساس قانون اساسی امریکا، در صورت مرگ یا غیبت یا عزل رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور به مقام ریاست جمهوری ارتقا پیدا کرده و این سمت و مسئولیت را به عهده می گیرد. نا آشنایی و ناآگاهی خانم پلین به امور بین الملل و حتی مسائل داخلی، باعث خجالت و انتقاد مردم شده بود.

 

این موضوع دقیقا زمانی صورت گرفت که امریکا در بحران بزرگ مالی و اقتصادی خود- که از سال 1930م. تا آن روز سابقه نداشت- قرار گرفته بود، و تعداد قابل توجهی از بانک های سرمایه گذاری امریکا اعلام ورشکستگی کرده بودند و نظام مالی و اعتباری جهانی وضعیت وخیمی داشت.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 23

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، امریکا، امریکا شناسی، جامعه و مردم امریکا، ملت سازی امریکایی، جرج واشنگتن اولین رئیس جمهور امریکا، جنگ های استقلال امریکا، ایالات متحده امریکا، موسسان ایالات متحده امریکا، امپریالیسم، لیبرالیسم، توماس جفرسون، روسای جمهور امریکا، قانون اساسی امریکا، کشور فرانسه، رونالد ریگان، امریکای لاتین، جرج دبلیو بوش، کاخ سفید، پاسپورت و گذرنامه امریکا، تاریخ امریکا، حزب جمهوری خواه امریکا، کشور روسیه، آلاسکا، معاون رئیس جمهور امریکا، بحران بزرگ اقتصادی امریکا، لینک مستقیم، American Science، Society and the American people

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز ست)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">