سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

جامعه و مردم امریکا: ( تاریخ امریکا) کشف یا تصرف؟

 

امریکا- امریکا شناسی- فرهنگ امریکا- دین و مذهب امریکا- اجتماع و جامعه امریکا- سیاست امریکا

 

رویارویی ساکنان اولیه امریکا با خارجیان و مهاجران بعدی، داستانی بس جالب و آموزنده دارد. در اینجا، عبارت «کشف امریکا» یک نقش تاریخی، سیاسی و فرهنگی ایفا می کند. حقیقت این است که امریکا را اروپایی ها کشف نکردند، همانطور که مارکوپولو ایران و چین را کشف نکرد.

 

امریکای شمالی و جنوبی، قرن ها قبل از آنکه اروپایی ها از وجود آن آگاهی پیدا کنند، میلیون ها سکنه داشته و تمدن های بسیار پیچیده ای مثل مکزیکی های باستان (از جمله مایاها و آزتک ها) از 700 سال قبل از میلاد مسیح (ع) تا قرن پانزدهم در آن زندگی می کرده اند.

 

زندگی سرخ پوستان بومی امریکا نیز بر عکس آنچه در صفحه های تاریخ معمولی و رسانه ها و فیلم های هالیوود منعکس می شود، بدوی و وحشی نبوده، بلکه بر اساس یک نظام با آرامش اجتماعی و همکارهای عشایری و طایفه ای تنظیم شده بود.

 

مهاجران اروپایی و استعمارگران انگلیسی و اسپانیایی با تهاجم فرهنگی، اقتصادی، نظامی و سیاسی خود، زیر ساخت ها و سازمان های بومیان سرخ پوست را از بین بردند و با نابود کردن سرخ پوستان در مدت کمتر از یک قرن، جمعیت ده میلیونی بومیان امریکا به یک میلیون تقلیل یافت و سلطه گرایی انگلیسی ها، اسپانیایی ها، پرتغالی ها و فرانسوی ها در امریکای شمالی و جنوبی، بافت این قاره را به کلی دگرگون ساخت.

 

امریکا- امریکا شناسی- فرهنگ امریکا- دین و مذهب امریکا- اجتماع و جامعه امریکا- سیاست امریکا

 

در امریکای جنوبی، تهاجم نظامی و فرهنگی اسپانیا به مدت سه قرن با سرکوبی، کشتار و نابودی بومیان این منطقه و تسلط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اروپایی ها و مسیحیان همراه بود. در قاره امریکا، سیاست اروپایی ها (انگلیسی ها، فرانسوی ها، هلندی ها، اسپانیایی ها و پرتغالی ها) نابودی تمدن های بومی این سرزمین بود و نه نزدیکی، مسالمت و گفتگو با آنها.

 

امروزه اهالی بومی امریکا چه در امریکای شمالی  و چه در امریکای جنوبی، در فقر زندگی می کنند. با گذشت حدود سه قرن از این تهاجم، مانند گذشته طایفه های متعددی از بومیان، پیمان صلح با دولت مرکزی فدرال امریکا را امضا نکرده اند.

 

افزون بر این تعداد انگشت شماری از اهالی امروزی امریکا اطلاع دارند که بر اساس قانون اساسی این کشور سه نوع دولت ملی، ایالتی و بومی در این کشور (کشور امریکا) وجود دارد. به عبارت دیگر به شکل قانونی ملت بومیان (سرخ پوستان امریکا) از ملت ایالات متحده امریکا و از دولت های ایالتی، کاملا متمایز است.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 29

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، امریکا، امریکا شناسی، تاریخ امریکا، جامعه و مردم امریکا، کشف قاره امریکا، مهاجران امریکا، مهاجرت به امریکا، اروپا، مارکوپولو، امریکای شمالی و امریکای جنوبی، مکزیک، مایا، آزتک، میلاد مسیح (ع)، مسیحیت، مسیحیان، سرخ پوستان امریکا، فیلم های هالیوودی تاریخ امریکا، استعمار انگلیس، استعمار اسپانیا، تهاجم فرهنگی امریکا، بومیان امریکا، کشور انگلستان، کشور اسپانیا، کشور پرتغال، کشور فرانسه، اروپایی های امریکا، دولت مرکزی فدرال امریکا، دولت ملی امریکا، دولت های ایالتی امریکا، ایالات متحده امریکا

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">