سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی

تاریخچه احزاب سیاسی امریکا

 

تاریخ امریکا- امریکا- امریکا شناسی

 

احزاب سیاسی در اروپا و امریکا یک پدیده به نسبت جدید بوده و تاریخ کوتاهی دارد. برای نخبگان سیاسی مانند هنری سنت جان  و ویسکونت بولینگ بروک احزاب سیاسی یک شیطنت سیاسی به شمار می آمد؛ تشکیلاتی که به عقیده این تئوریسین ها، آزادی و دموکراسی را از بین می برد.

 

قبل از قرن نوزدهم در غرب، فقط یک متفکر به نام ادموند بورک (1729- 1797م.) تشکیل احزاب سیاسی را ابزار لازم دموکراسی می دانست و سال ها طول کشید تا عقاید او توجه دیگران را جلب کند. تاسیس احزاب سیاسی در غرب بیشتر به علت کنترل افکار عمومی و به علت افزایش جمعیت، صنعتی شدن شهرها و اسقرار حکومت نخبگان سیاسی به وجود آمد و نه الزاما برای مردم سالاری و دموکراسی.

 

تاریخ امریکا

 

در امریکا- یعنی سرزمینی که اولین احزاب سیاسی غرب رشد و نمو کرد- مولفان قانون اساسی اسمی از آن نبردند. جیمز مادیسون یکی از موسسان نظام امریکا، جایی برای احزاب سیاسی در نظام امریکا ندید. پدر سیاسی  امریکا جرج واشنگتن در مراسم وداع سیاسی خود در سال 1796م. به مردم امریکا اخطار داد: «تا می توانید به صورت موقرانه علیه پیدایش و رشد احزاب سیاسی مقاومت کنید». توماس جفرسون سومین رئیس جمهور امریکا و یکی از مولفان قانون اساسی- که در حقیقت موسس اولین حزب جمهوری خواه (بعدها تبدیل به حزب دموکرات شد) بود- در آغاز با توسعه احزاب سیاسی مقاومت می کرد. جفرسون به یکی از همکاران خود نوشت: «تقسیم بندی حزبی در این مملکت (امریکا) در بین شاخص ها و ارزش های شایسته ما نیست»

 

بحث بسیار مهم و معروفی که بین توماس جفرسون و رهبر دیگر امریکا الکساندر همیلتون در زمان ریاست جمهوری جرج واشنگتن پیرامون جایگاه قدرت و قانون اساسی صورت گرفت، برای اولین بار این دو رهبر سیاسی را به بسیج اعضای کنگره امریکا در دو جناح فدرالیست و جمهوری خواهان سوق داد و این، پایه شرکت احزاب سیاسی آن زمان در انتخابات ملی امریکا شد.

 

نفوذ احزاب سیاسی در انتخابات مجلس چه در امریکا و چه در اروپا سال ها به طول انجامید، اما سرانجام در دهه های بعدی ظهور یافت. بنابراین احزاب سیاسی که به شکل امروزی در امور سیاسی شرکت می کنند، پدیده ای غربی است که تاریخ پیدایش آن، اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم میلادی است و قدیمی ترین سیستم احزاب سیاسی- که در انتخابات ملی وارد شد- اواخر دهه 1970م. در امریکا به وجود آمد.

 

به طور کلی در دهه های اخیر، اطمینان و اعتماد مردم و احزاب سیاسی در غرب، روند نزولی را طی کرده است. گرایش مردم امریکا و اروپا به گروه ها و جمعیت های جدید در انتخابات اخیر و پیدایش هیئت ها و اجتماع های نوین، نمونه روی گردانی افکار عمومی از احزاب سیاسی و جست و جوی آنها برای یک الگوی تازه برای تشکیل و مشارکت در امور سیاسی است.

 

منبع: مولانا، حمید. امریکا شناسی: فراز و فرود یک امپراتوری. موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1390، ص 106

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، امریکا، امریکا شناسی، احزاب سیاسی در امریکا، تاریخچه احزاب سیاسی امریکا، احزاب سیاسی اروپا، تاریخ امریکا، انگلستان، آزادی و دموکراسی در امریکا، ادموند بورک، تشکل های سیاسی امریکا، افکار عمومی در غرب، کنترل افکار عمومی در امریکا، جمعیت امریکا و اروپا، قانون اساسی امریکا، جیمز مادیسون، موسسان امریکا، نظام امریکا، ایالات متحده امریکا، جرج واشنگتن، توماس جفرسون، رئیس جمهوری امریکا، حزب جمهوری خواه امریکا، حزب دموکرات امریکا، کشور امریکا، الکساندر همیلتون، کنگره امریکا، فدرالیست های امریکا، انتخابات ریاست جمهوری امریکا، اروپا، سیاست امریکا، وزارت دفاع امریکا، پنتاگون

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">