سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی: اقتصاد امریکا (قسمت سیزدهم- بخش پنجم)

 

فتح مستعمرات اسپانیا مثل کوبا، فیلیپین و جزایر شرقی آسیا، قدم گذاشتن به مرزهای چین، دخالت در پاناما و حفر کانال پاناما برای منافع نظامی و اقتصادی، همه از این دست هستند.

 

نقطه عطف استعمارگری امریکایی حضور در جنگ جهانی اول بود. در سال 1912 محافل عمده مالی امریکا مثل بانک داران، راکفلرها و یعقوب شیف یهودی، ویلسون را برای کاندیداتوری ریاست جمهوری امریکا انتخاب کردند. در کتاب سایه های قدرت آمده: «محفل بانک داران بین المللی طی سال های ریاست جمهوری ویلسون توسط سرهنگ هاوس به طور مرتب سیاست های خود را به او دیکته می کرد»

 

ویلسون دو کار مهم کرد:

 

  • بعضی اصلاحات اقتصادی مبنی بر افزایش مالیات بر درآمد برای جلوگیری از شورش های کارگران و بی کاران
  •  
  • ارائه طرحی 14 نکته ای برای تشکیل جامعه ملل برای طراحی نظام جهانی

 

ویلسون می گفت با مالیات بر درآمد، ثروت ها تعدیل می شود. اما راکفلر و کسانی مثل او راه فرار را بلد بودند و این طبقه متوسط بود که بیش تر از همه مالیات می داد.

 

امریکا خصوصا به واسطه موقعیت جغرافیایی اش از جنگ جهانی فاصله گرفته بود. البته منافع آنها در شکست آلمان و متحدانش بود. آنها غرق شدن اقیانوس پیمای لوزیتانا با 128 سرنشین امریکایی که مشغول حمل 6 کامیون گلوله توپ به انگلیس بود را بهانه ورود به جنگ دانستند. چون آنها به یک کشتی مسافربری ! حمله کرده بودند. اقتصاد متفقین در طول 3 سال اول جنگ ویران شده بود و حضور امریکا و حمایت مالی و سخت افزاریش، منجی آنها بود. منجی امریکا هم بود چون همه این کشورها را بدهکار امریکا کرد.

 

در پایان ذکر این نکته لازم است که اکثر نهادهای مالی و پولی و صنعتی که در قرن نوزدهم به شکل کنونی آن ایجاد شدند، نتیجه تغییر نگاه انسان مدرن به مقوله زندگی در دنیا و ثروت و پول بود. این نکته با مقایسه اوضاع اقتصادی این دوران با قرون وسطی و حتی زمان رنسانس معلوم می شود.

 

منبع: روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون، جلد چهارم: این عصر قرمز است: از مدرنیته تا جنگ جهانی دوم. دفتر نشر معارف، چاپ دوم، 1391، ص 39

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، امریکا، امریکا شناسی، اقتصاد امریکا، مستعمرات امریکا، اسپانیا، کوبا، شرق آسیا، چین، کانال پاناما، منافع نظامی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی امریکا در خاورمیانه و آسیا، استعمارگری امریکایی، جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، موسسه های مالی و اعتباری امریکا، بانک های امریکا، راکفلرها، قوم یهود، یهودیان، ریاست جمهوری امریکا، جامعه ملل، نحوه شکل گیری جامعه ملل، نظام جهانی، مالیات در امریکا، آلمان، اقیانوس پیمای لوزیتانا، انگلستان، متفقین و متحدین، نهادهای بین المللی مالی و پولی، انسان مدرن، قرون وسطا، رنسانس

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">