سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی: اقتصاد امریکا

(غرب شناسی، سیاه پوستان امریکا و جنگ های داخلی امریکا)

(قسمت سیزدهم- بخش سوم)

 

جنگ های داخلی امریکا

 

در نیمه اول قرن نوزدهم سیل مهاجران به سمت غرب امریکا، سرازیر شد. مردم دنبال طلا یا زمین بودند، خرده مالکان جسور، بی کاران ماجراجو و کارگران فقیر که از زندگی در معادن و کارخانه ها فرار می کردند، به سمت غرب می رفتند. جنگ 1812 با انگلیس باعث گسترش این موج به سمت غرب بود.

 

 انتخابات جکسون در همین سالها قدرت تبلیغات در افکار عمومی را نشان داد. مردان بیشتری حق رای پیدا کردند. امریکا هم مثل اروپا در برابر بی عدالتی ها، امتیاز دموکراتیک می داد. انگار فقط فرایند اعمال سلطه پیچیده تر شد. روش های دموکراتیک، جامعه را دموکراتیک نمی کرد.

 

 در دهه 60 قرن نوزدهم شاهد جنگ های داخلی در امریکا هستیم. سرمایه داران صنعتی شمال دنبال سیاست های گمرکی  و گسترش صنعت  و تجارت بودند اما برده داران جنوب مانع بودند.  نظام بردگی جنوب برای زمین داران مفید بود اما چون مانع رشد صنعت کشاورزی می شد، برای صنعت گران شمال مفید نبود؛ حتی باعث کسادی کار شمالی ها هم بود. لایحه حمایتی و گمرکی در خصوص تجارت خارجی و وضع عوارض، مورد حمایت سرمایه داران شمالی و باعث بی رونقی جنوبی ها بود.

 

 این رقابت اقتصادی  در مبارزات سیاسی بروز می کرد. آبراهام لینکلن که به قدرت رسید، بردگی را ملغی کرد. این عوامل امریکا را وارد جنگ های داخلی کرد. جنگ های انفصال در سال های 1861 تا 1865 ادامه داشت. بعضی گفته اند آبراهام لینکلن اهداف آرمان خواهانه و عدالت خواهانه داشت و دلش به حال برده ها سوخته بود. ویلیس ویگر نویسنده تاریخ ادبیات امریکا از نامه آبراهام لینکلن در سال 1862 چنین نقل قول می کند: «هدف عمده من از این کشاکش  (جنگ های داخلی امریکا) حفظ اتحادیه (ایالات متحده امریکا) است و این برنامه برای نگه داشتن بردگی و نه از بین بردن برگی است. در آنچه اغماض می کنم به خاطر حفظ اتحادیه است».

 

 نظام برده داری جنوب عقب ماندگی چشم گیری نسبت به سرمایه داری صنعتی شمال پیدا کرده بود. این به اضافه اختلافات، می رفت که امریکا را دوپاره کند. مانع رو به گسترش ایالات شمالی برای مدرنیزاسیون جنوب و ترس از انشقاق ایالات متحده امریکا، محرک لینکلن بود.

 

 جنگ های داخلی امریکا باعث قدرت بیشتر حکومت مرکزی و بسط  صنعتی شدن به جنوب شد. اما باز به حقوق سیاهان توجهی نمی شد. تحقیر و فقر و تبعیض حتی در سراسر قرن بیستم هم، سرنوشت سیاهان بود. تا دهه ها، زندگی در محله های خاص، مدارس ویژه و حتی وسایل رفت و آمد عمومی خاص، از قوانین ایالات متحده امریکا برای سیاهان بود. پس «مدافع حقوق برده ها» صفت خوبی برای لینکلن نیست.

 

منبع: روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون، جلد چهارم: این عصر قرمز است: از مدرنیته تا جنگ جهانی دوم. دفتر نشر معارف، چاپ دوم، 1391، ص 37

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، امریکا، امریکا شناسی، اقتصاد امریکا، مهاجرت به امریکا، افکار عمومی امریکا، انتخابات در امریکا، اروپا، حق رای و سن قانونی در امریکا، هزینه زندگی در شهرهای امریکا، اروپا، دموکراسی در امریکا، جنگ های داخلی در امریکا، جنگ بین ایالت های شمالی و ایالت های جنوبی در تاریخ امریکا، پیشرفت های صنعتی و تکنولوژیکی در امریکا، سرمایه داری در امریکا، بردگی و برده داری در تاریخ امریکا، صنعت کشاورزی در امریکا، آبراهام لینکلن، جنگ های لغو بردگی در تاریخ امریکا، تاریخ امریکا، ایالات متحده امریکا، مدرینته و مدرنیزاسیون در امریکا، حقوق سیاه پوستان در امریکا

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">