سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

غرب شناسی

امریکا شناسی: اقتصاد امریکا (قسمت سیزدهم- بخش اول)

 

جنگ های داخلی امریکا

 

ترکیب جمعیتی امریکا طی سه قرن به شدت تغییر کرد. در آغاز دو میلیون و نیم سرخ پوست داشت. مورخین امریکایی می گویند انگلیسی ها برای هر سر بریده یک سرخ پوست، بین چهل تا صد لیور پرداخت می کردند. سرهای زنان و کودکان، نصف این قیمت بود. امریکا سیاه پوست نداشت و اینها از افریقا برای بردگی وارد شدند. فراری ها چه سیاه پوست و چه سرخ پوست، به شدت شکنجه می شدند. به عنوان مثال دست های او را می بریدند، باقی مانده دست مجروح را در قیر جوشان فر می بردند و سپس او را دار می زدند. اقتصاد امریکا تا مدت ها وابسته به بازوان برده ها بود و پول دوستی و خشونت بر همه چیز مقدم بود.

 

اصالت سود و اصالت قدرت 2

 

همانطور که در تاریخ امریکا گفتیمدر دهه های آخر قرن 18، اشراف انگلیسی مالیات های متعدد و موانع دیگر ایجاد می کردند. آنها نمی خواستند سرمایه داران امریکا نشین بیش تر از این رشد کنند. این درگیری ها منجر به استقلال امریکا و قرار داد صلح 1783 شد. دولت جمهوری ایالات متحده امریکا از ائتلاف سرمایه دارهای تجاری- صنعتی شمال و برده داران و زمین داران جنوب به وجود آمد.

 

برای شناخت تحولات سیاسی و اقتصادی امریکا تا امروز، یک کلید وجود دارد. امریکای شمالی که کشور امریکا در آن جای دارد، به طور کلی شاهد مبارزه دو دسته بود: جنوبی ها و شمالی ها. مورخین می گویند: دعوای جنوب و شمال. شرایط جغرافیایی در این دعوا موثر بود. جنوبی ها از دشت های حاصلحیز وسیع و شرایط مساعد برای دام پروری بهره مند بودند. از برده ها در مزارع به صورت گسترده استفاده می شد. شمالی ها این امکان را نداشتند، پس بیشتر اهل صنعت و تجارت شدند. امروز صنایع و تکنولوژی در دست شمالی هاست. بعد ها توضیح خواهیم داد که لغو بردگی به خاطر رقابت اقتصادی شمال- جنوب بود.

 

اعلامیه استقلال امریکا علی رغم همه شعارهایش درباره حقوق بشر، هیچ اشاره ای به حقوق بردگان و قطع آزارهای نژادپرستانه نداشت. استقلال امریکا با نزدیکی سرمایه داران و نظامی های فراماسون به وجود آمد که حمایت فرانسوی ها در آن دخیل بود. از شرایط رای گیری انتخاباتی در اعلامیه، داشتن سرمایه بود. اصل تساوی عمومی به وضوح نادیده گرفته شد.

 

منبع: روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون، جلد چهارم: این عصر قرمز است: از مدرنیته تا جنگ جهانی دوم. دفتر نشر معارف، چاپ دوم، 1391، ص 35

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، غرب، غرب شناسی، امریکا، امریکا شناسی، اقتصاد امریکا، جمعیت امریکا، ترکیب جمعیتی امریکا، سرخ پوستان امریکا، تاریخ امریکا، انگلستان، سیاه پوستان امریکا، افریقایی های امریکا، بردگی و برده داری در امریکا، اشراف انگلیسی، سرمایه داران امریکا، میلیونرهای امریکا، پول دارهای امریکا، جنگ استقلال امریکا، استقلال امریکا از انگلستان، جمهوری ایالات متحده امریکا، جنگ شمال و جنوب در تاریخ امریکا، امریکای شمالی، فناوری و تکنولوژی در امریکا، اعلامیه استقلال امریکا، حقوق بشر و استقلال امریکا، حقوق بشر در امریکا، تبعیض و نژاد پرستی در امریکا، فراماسون ها، فراماسونری، فراماسونری در امریکا، انتخابات در امریکا، حقوق بشر

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع و لینک مستقیم مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">