سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

موسی به دین خود، عیسی به دین خود

چهارشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۰۴:۵۳ ب.ظ

موسی به دین خود، عیسی به دین خود

 

«إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام» دین در نزد خدا اسلام است. (آل عمران: آیه 19)

 

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر:

 

قطعا از مهمترین فروع دین که نقش بسیار مهمی در قوام جامعه اسلامی داشته است، «امر به معروف و نهی از منکر» می باشد. موضوعی که در قرآن و دین اسلام بارها به آن تصریح و تاکید شده است. از جمله در آیات مبارکه ذیل: « لَیْسُوا سَواءً مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ أُمَّهٌ … یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ أُولئِکَ مِنَ الصَّالِحینَ» « همه اهل کتاب یکسان نیستند. گروهی از آنها امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و در نیکوکاری می‌شتابند؛ و آنها از صالحانند» (آل عمران آیات 113 و 114) و نیز « الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ» « همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می دارند، و زکات می دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می کنند، و پایان همه کارها از آن خداست» (حج آیه 41). اهمیت این موضوع تا آنجاست که در قرآن کریم از آن به عنوان مهمترین ویژگی جامعه اسلامی یاد شده است: « کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر» « شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شده اند؛ (چه این‌که) امر به معروف و نهی از منکر می کنید و به خدا ایمان دارید» (آل عمران آیه 110)

 

لذا اهمیت امر به معرف و نهی از منکر سبب شده است تا دشمنان جامعه اسلامی از راه های گوناگون سعی کنند آن را در جوامع اسلامی کم رنگ و بی اهمیت جلوه دهند و در نهایت آن را از زندگی جاری مردم حذف کنند.

 

«موسی به دین خود، عیسی به دین خود»: دلایل و پیامد ها

 

همانطور که گفته شد « امر به معروف و نهی از منکر» از عوامل اصلی شکل گیری، تکوین و قوام جامعه اسلامی است لذا خداوند ان را بر کسانی که توانایی انجام آن را دارند واجب کرده است. چرا که عامل بازدارنده بسیار موثری برای جرم و جنایات و رذائل اخلاقی می باشد و اگر چنین عامل بازدارنده ای در جامعه وجود نداشته باشد شاکله جامعه از هم خواهد پاشید و سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. در واقع «امر به معروف و نهی از منکر» جلوی ترویج بی بند و باری ها را خواهد گرفت و حریم و حدود ها و مرزهای اخلاقی را حفظ می کند و باعث می شود افراد یک جامعه نسبت به بسیاری از مسائل بی تفاوت نباشند.

 

اما یکی از مهمترین راه هایی که مخالفان دین مبین اسلام از طریق آن سعی در حذف «امر به معروف و نهی از منکر» از سطح جامعه داشته اند، رواج دادن ضرب المثلی با عنوان «موسی به دین خود، عیسی به دین خود» بوده است، بدین معنی که: «هر کسی در جامعه عقیده، رای و نظر خود را دارد و کسی نباید کاری به کار دیگر داشته باشد، راه من و تو از هم جداست و هر کسی به راه خود برود»

 

جمله «موسی به دین خود، عیسی به دین خود» در واقع ترویج بی تفاوتی در برابر کارهای ناشایست دیگران است از این رو راه را برای اصلاح جامعه توسط اعضای جامعه می بندد. بنابراین این جمله از نظرگاه شرع و دین هیچ جایگاه و اعتباری ندارد چرا که همه افراد یک جامعه نسبت به هم مسئول هستند و هیچ کس نمی تواند شانه از زیر مسئولیتِ راهنمایی و ارشاد دیگران خالی کند. جمله «موسی به دین خود، عیسی به دین خود» بنیاد و اساس یکی از مهمترین مسلمات جامعه اسلامی یعنی «امر به معروف و نهی از منکر» را سست و زایل می کند و در نهایت آن را از درون جامعه می زداید.

 

طرح مباحث و موضوعاتی همچون «موسی به دین خود، عیسی به دین خود»، «هر کس را در قبر خودش می گذارند»، «چه اشکالی دارد من شرابمو بخورم و تو نمازتو بخونی»، «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» در سطح جامعه اسلامی در واقع ترویج بی تفاوتی مسلمانان نسبت به یکدیگر است، اینکه دیگران هیچ اهمیتی ندارند و هرکسی باید فقط به فکر خودش و منافع خودش باشد. رواج دادن موضوعاتی از این دست ادامه دهنده همان پروژه «اسلام آمریکایی» است که چندین سال است با قدرت تمام از جانب مخالفان اسلام و جمهوری اسلامی یعنی آمریکا، انگلیس و رژیم منحوس صهیونیستی دنبال می شود.

 

کلمات کلیدی: اسرافیل، موسی به دین خود عیسی به دین خود، جامعه، شرع و دین، اسلام، جامعه اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر، اصول دین، فروع دین، اصول و فروع دین، هرکس را در قبر خودش می گذارند، چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، مسلمانان، پروژه اسلام امریکایی، جمهوری اسلامی، امریکا، انگلیس، انگلستان، صهیونیسم، اسرائیل، رژیم صهیونیستی، قرآن، خدا، اهل کتاب، نماز، زکات، واجبات دین، واجبات اسلام، فضائل و رذائل اخلاقی، سوره مبارکه آل عمران, سوره مبارکه حج

 

(کپی برداری از «اسرافیل» فقط با ذکر منبع مجاز است)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">