سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

 

مسیحیت، حلقه انتقال از حقوق اسلامی به حقوق سکولار: آری، حقوق ذاتی بشر، این شعار درستی بود که اندیشمندان مسیحی از متفکران مسلمان آموخته بودند، اما نتوانستند به سبک مسیحی، آن را تئوریزه کنند و در عمل نیز هرگز رعایت نکردند و در نتیجه، حقوق طبیعی از قرن 18 و 19 با هدف کلیسا ستیزی و انتقال قدرت و مشروعیت از کلیسا به شاه و سپس، از شاه به سرمایه دار، تعقیب شد.

دقت باید کرد که مفهوم «حقوق ذاتی و طبیعی بشر» کرامت انسان، و آزادی فردی در دوران قرون وسطی در حوزه کلیسا چگونه طرح شد و سپس چگونه در دوران انتقال از پاپ به شاه رسید. دعوای پروتستان و کاتولیک بر سر همین مسئله بود و موضع لوتر در برابر پاپ، طرح مسیحیت منهای پاپ بود، با این مضمون که چرا پاپ از سوی خداوند، معصومیت داشته باشد و شاهان مسیحی، نه ؟!

 

لوتر می خواست حق الاهی پاپ را به شاهان بدهد. دعوای پروتستان و کاتولیک در واقع ، دعوای شاه و پاپ است. جنگ قدرت شاهان آلمان و اروپای شمالی با پاپ جنوب اروپاست که می کوشد امپراتوری مقدس روم را حفظ کند و نمی تواند.

نظام ناسیونالیسم و دولت- ملت پس از یکی دو قرن درگیری، از دل فروپاشی همین امپراتوری پاپ و روم بیرون آمد و انتقال حق الاهی از پاپ به شاه و سپس انتقال این حق ذاتی !! از شاه به سرمایه دار !! تاریخ غرب جدید آغاز شد و هنوز سخن از انتقال حقوق به مردم و توده ها در میان نبود.

تا آنجا که توانستند از مفهوم حقوق ذاتی بشر استفاده کنند، این شعارها تکرار شد. اما لحظه ای که بنیاد های حق و حقوق بشر مورد پرسش قرار گرفت که به چه دلیل فلسفی، چه کسی، چه حقی دارد؟، بخشنامه روشنفکری آمد که در باب حقوق و نظام علوم سیاسی، پرسش های فلسفی، انتزاعی و بی فایده اند و از این پس دیگر وقت کشی است. به تدریج به جای استدلال، بابِ گفتمان های گوناگون و اپیستمه های متفاوت و انتخاب های متعدد مطرح شد که همه در عرض یکدیگر و بدون مرجّح! پیش روی ماست و تنها باید به نتیجه محسوس مادی و به منافع (چه کسانی؟) نگریست!

 

سرباز عقل: علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت: حسن رحیم پور ازغدی // مسیحیت، حلقه انتقال از حقوق اسلامی به حقوق سکولار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">