سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

روزها و رویدادها

روز تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی

25 اسفند 1354

 

سالهای 1350 تا 1354، سخت ترین دوران برای نهضت اسلامی و نیروهای مبارز است، زیرا با اوج گیری نهضت، رژیم خشونت بیشتری نشان می داد و با اعمال تبعید ها، زندان های بلند مدت، اعدام ها و کشتارهای دسته جمعی، به جو و وحشت و اختناق می افزود و برای خاموش کردن شعله های انقلاب و جلوگیری از نفوذ معنوی امام خمینی، نه تنها رساله عملیه و پیام ها و هرگونه نوشتاری را که از طرف ایشان بود، ممنوع کرد، بلکه بردن نام امام (ره) را جرمی نابخشودنی می شمرد.

از سوی دیگر با انجام تبلیغات وسیع وانمود می کرد که ایران با رهبری شاه در آستانه تمدن بزرگ قرار گرفته است. در این راستا حزب رستاخیز تاسیس شد و رژیم که سالها سیستم دو حزبی را نردبان ترقی معرفی کرده بود، اینک در فضیلت تک حزبی، داد سخن می داد.

 

رهبر نهضت؛ امام خمینی به مناسبت سالگرد قیام 15 خرداد بیانیه ای صادر نموده و ضمن تحریم عضویت در حزب رستاخیز، پرده از روی این بازی سیاسی و فریبکاری ها برداشتند و از حوزه قم خواستند که خاطره قیام 15 خرداد را باشکوه برگزار نمایند: «نظر به مخالفت این حزب با اسلام و مصالح ملت مسلمان ایران، شرکت در آن برای عموم ملت حرام و کمک به ظلم و استیصال مسلمین است، و مخالفت با آن از روشن ترین موارد نهی از منکر است... .»

 

نتایج حزب رستاخیز

 

نخستین ثمره فعالیت حزب رستاخیز، مجلس دوره بیست و چهارم بود که در شهریور 1354، توسط شاه افتتاح گردید، و شاه تلویحا کلیه ضعف ها و عقب ماندگی ها و فسادها و زبونیهای گذشته را به آثار و مظاهر بازمانده از غلبه فرهنگی و معنوی مهاجمین و بیگانگان اشغالگر نسبت داد. او اسلام را هدف قرار داده و می خواست اسلام زدایی را تنها راه رسیدن به ترقی و تمدن قلمداد نماید و مظاهر فرهنگ اسلامی را ناسازگار با فرهنگ ایرانی معرفی کند.

 

در پایان سال 1354، مجلسین شورای ملی و سنا در یک اجلاس مشترک تصویب کردند که مبدا تاریخ به شاهنشاهی تغییر یابد و مردم و سازمان های ملی و دولتی موظف شدند تاریخ جدید را به کار برند و تاریخ هجری که تاریخ اسلامی و منشأ هجرت پیامبر اسلام به مدینه است از بین برود. در توجیه این عمل در کتاب تاریخ سال چهارم آموزش متوسطه عمومی نوشتند:

 

«در تاریخ بیست و پنجم اسفند 1354 خورشیدی با تصویب مجلسین شورای ملی  و سنا در یک اجلاس مشترک، مقرر شد تاجگذاری کوروش کبیر در سال 599 پیش از میلاد مبدأ سال خورشیدی و سرآغاز تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران قرار گیرد. به همین مناسبت اول سال 1355 هجری خورشیدی آغاز سال 2535 شاهنشاهی، سال رسمی کشور شاهنشاهی ایران اعلام شد»!

 

امام خمینی در پیام عید فطر سال 1355، به کارگیری این تاریخ را حرام اعلام نمودند: «کارشناسان که می خواهند مخازن ما را بی مانع به غارت ببرند، برای تضعیف اسلام و محو اسم آن نغمه شوم تغییر مبدأ تاریخ را ساز کردند. این تغییر از جنایات بزرگی است که در این عصر به دست این دودمان کثیف واقع شد. بر عموم ملت است که با استعمال این تاریخ جنایتکار مخالفت کنند و چون این تغییر هتک اسلام و مقدمه محو اسم آن است خدای نخواسته، استعمال آن بر عموم حرام و پشتیبانی از ستمکار و ظالم و مخالفت با اسلام عدالتخواه است...» اسرافیل

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">