اسرافیل

اسرافیل

اسرافیل

.............«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»..............

«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»

خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

دین و تجدّد

مواجه یهودیت، مسیحیت و اسلام با تجدّد

قسمت اول

 

دین یهود از آغاز عصر متافیزیک با یونانیت و روح ناسوتی آن آمیخته است، اما تجدّد زدگی پیش از آغاز متافیزیک و تفکر یونانی بر دین یهود عارض شده بود. این دین در چند مرحله تفسیری جدید به خود گرفت و تحت تاثیر افکار غیر دینی قرار داشته است. متفکران و متألهان یهود در عصر اساطیر و امانی، تعلیمات کهن کنعانیان، فلسطینیان و اسطوره های بابلی و سومری را وارد دین یهود کردند و آن را با عصر خود هماهنگ نمودند، پس عصری کردن دین از دوران غلبه اساطیر و امانی در سرزمین های شرقی آغاز گردید.

 

در مرحله دوم که سیطره با فرهنگ فلسفی و عقلی یونانی اسکندرانی بود، تورات از سوی فیلون، فیلسوف یهودی تفسری یونانی زده شد و سرانجام در عصر جدید با پیدایش نحله های منورالفکری و علی الخصوص اوج قرن روشنایی که با آزادی تام و تمام یهودیان سوداگر همراه بود، جریان های جدید یهودی – لیبرال تکوین یافتند و به یهودیت هیئت متجددی بخشیدند.

 

در این دوره فراماسونری بر ویرانه های اصولی سنتی اندیشه یهودی- یونانی و معماران آزاد مسیحی شکل گرفت. در واقع دراین فراشد اصول کهن یهودیت در اندیشه ی اومانیستی منحل و دگرگون شد.

 

اسرافیل :: سیر تفکر معاصر جلد اول: محمد مددپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی