سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

سرباز عقل

مطالبی درباره فلسفه و جامعه شناسی | غرب شناسی | شرق شناسی | اسلام و ایران | رسانه و تکنولوژی | سیر مطالعاتی

مشخصات بلاگ
سرباز عقل

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. (قرآن کریم. سوره مبارکه رعد آیه 11)

 

جریان شناسی سیاسی فرهنگی ایران | طیف های فرهنگی جریان شبه مذهبی: طیف های فرهنگی جریان شبه مذهبی: مهمترین طیف های فرهنگی جریان شبه مذهبی در کشور عبارتند از:

 

1 :::: طیف صوفی گرایی:

 

این عرفان ها که به فرقه صوفیه معروفند از قدیم الایام در کشور ما رواج داشته که در این سالیان اخیر افزایش یافته است. مهمترین این فرقه ها شامل فرقه های ذهبیه، خاکسار، گنابادی و شاه نعمت اللهی و امثالهم می باشند. عمده این فرقه ها دارای تشکیلات و خانقاه بوده که دارای برنامه محفلی ویژه ای می باشند. آنها عمدتا دین ستیز نیستند اما عموما فقه ستیز و مرجع ستیز و یا حداقل مدعی اند کاری به فقه و شریعت ندارند.

 

2 :::: طیف های نوپدید دینی (فرقه های معنویت گرا):

 

مقدمه: در دهه ی 1970م. یکی از زیر شاخه های دیسیپلین جامعه شناسی دین، تحت عنوان جامعه شناسی «جنبش های نوپدید دینی» به عنوان حوزه ای مجزا و تخصصی، ظهور یافت. در دهه ی 1370 شمسی، به موازات دور شدن از سال های پر از التهاب انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس و حرکت به سوی مدرنیزاسیون همه جانبه جامعه، فرهنگ و اقتصاد ایران، موج جهانی شدن «جنبش های نوپدید دینی» همراه با توسعه ی شگرف ارتباطات به این کشور اسلامی هم رسید و برخی جنبش ها، به صورت نهفته و پنهان، شروع به فعالیت نمودند.

 

ظهور آشکارتر این جنبش ها که از طریق انتشار کتاب و نشریه، انتشار اطلاعیه های عمومی برای برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی، ایجاد موسسات فرهنگی و برقراری سایت های اینترنتی بود، در اوایل دهه 1380 رخ داد. رهبران این جنبش ها عمدتا در غرب، خصوصا آمریکا به تعلم و مطالعه در زمینه هایی نظیر روانشناسی موفقیت، تکنولوژی فکر و مانند آن پرداخته اند و سپس به ایران بازگشته اند. درآمد بالای آنان از خلال برقراری کلاس ها و تشکیل گروه ها، بسیار قابل توجه است. در واقع «ادیان جدید»، به صنعتی پول ساز برای رهبران کیش ها تبدیل شده اند.

 

امروزه از یک سو با عرفان های وارداتی چه از شرق به نام کریشنا، رام ا... و سای بابا و چه از غرب به نام عرفان های مسیحیت و عرفان های سرخ پوستی و عرفان یهود مواجه ایم؛ که فوج فوج جوانان ما را می برند و از سوی دیگر سلسله های درویشان تحت عناوین مختلف شاه نعمت اللهی، گنابادی، نقشبندیه و ... در داخل کشور به صورت گسترده و فزاینده که حتی موجب احساس خطر رهبر معظم انقلاب شده است، باید پاسخی درخور یابد و مواضعی متین، عالمانه و منطقی را در پی داشته باشد. با توجه به رواج گسترده انواع و اقسام کیش ها و نحله های مدعی عرفان و معنویت در جامعه ایرانی ما و روی آوردن هزاران جوان جویای معنویت به این گونه طیف ها، لازم است گام هایی در جهت شناخت صحیح و شناسایی دقیق آنها برداشته شود.

 

سرباز عقل: جریان شناسی سیاسی فرهنگی ایران: رمضان شعبانی سارویی

جریان شناسی سیاسی فرهنگی ایران: طیف های فرهنگی جریان شبه مذهبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">